<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Regjeringens reklameforbud får rødt lys

Regjeringen vil forby markedsføring av mat og drikke med mye fett, tilsatt sukker og salt, rettet mot barn. Regelrådet mener forslaget er for dårlig utredet.

Publisert 14. nov.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 124 ord
FORBY: Regjeringen vil forby markedsføring av usunn mat rettet mot barn. Foto: NTB

Det var i august at regjeringen sendte et nytt lovforslag på høring som innebærer et forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn.

Nå har Regelrådet uttalt seg om saken, skriver Kampanje.

Regelrådet er et statlig organ som uttaler seg om forslag til nye lover og regler som påvirker bedriftenes arbeidsbetingelser.

De mener at forslaget er for dårlig utredet, og gir det rødt lys, som er deres laveste av tre karakterer på utredningskvalitet.

De peker blant annet på hensynet til virksomheter som bruker eget firmanavn på produktene, praktiske utfordringer knyttet til aldersgrensen og regulering av reklame som henvender seg til foreldre som kjøper mat og drikke til barn.

– På denne bakgrunn mener Regelrådet at høringsnotatet på det nåværende tidspunkt inneholder mange ubesvarte spørsmål, skriver de.