Varsler tidenes beste
Uber gikk på et nytt milliardtap i tredje kvartal, men bookingen er rekordhøy og aksjen skyter fart.
![Article lead](https://dev-imaginary.finansavisen.no/resize?url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F72787031.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D2e31a86a6764ff323dcffd9709c6e69e588c0bc48412861302fa742c6f960dfb)
Uber fikk et resultat etter skatt på minus 1.206 millioner dollar (0,61 dollar pr. aksje) i tredje kvartal, og halverte dermed underskuddet fra samme periode i fjor.
Av årets underskudd utgjorde nedskrivninger av aksjeinvesteringer 512 millioner dollar.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA), justert for engangseffekter, kom inn på rekordhøye 516 millioner dollar og over guidede 440-470 millioner og StreetAccount-konsensus på 458 millioner dollar.
Inntektene steg pene 72 prosent til 8.343 millioner dollar, og toppet Refinitiv-konsensus på 8.120 millioner dollar.
– Oktober tidenes beste
Bruttobookingen for kvartalet endte på 29,1 milliarder dollar, tilsvarende 26 prosent vekst på årsbasis. Både Mobility (taxi) og Delivery (hjemlevering) bruttobooket for 13,7 milliarder dollar – begge deler svakere enn hva analytikerne lå inne med på forhånd. Fraktvirksomheten booket inn 1,75 milliarder dollar.
Uber-sjef Dara Khosrowshahi begrunner det «sterke» kvartalet med et oppsving i reisevirksomhet, lettelser i coronarestriksjoner og et skifte i forbruksmønster.
«Oktober er i rute til å bli beste måned noensinne for Mobility og samlet bruttobooking for konsernet. Men etter de seneste årene har vi lært oss ikke å ta noe for gitt», skriver han i rapporten.
«Med fortsatt kostnadsdisiplin og en balansert tilnærming til investeringer, er vi godt posisjonert til å levere økt lønnsomhet de kommende kvartalene», heter det videre.
Drar nytte av inflasjon?
For fjerde kvartal guider Uber 23-27 prosent vekst i bruttobookingen på årsbasis (i konstant valuta), og et EBITDA-resultat 600-630 millioner dollar.
Uber sliter som alle andre også med dyrt drivstoff og høy inflasjon, men overfor CNBC i september hevdet konsernsjef Khosrowshahi at selskapets tilbudsside faktisk kan dra nytte av et klima der inflasjonen stiger.
– Samtidig som kostnadene stiger og folk betaler mer for dagligvarer, tegner de seg også som Uber-sjåfører. 72 prosent av sjåførene i USA sier at én vurdering de gjorde før de signerte for oss faktisk var inflasjon, sa han på programmet «TechCheck.»
Markedet reagerer med å sende aksjen opp over 10 prosent i førhandelen på Wall Street. Hittil i år har den falt 36 prosent.