Jason Helfstein, analytiker i Oppenheimer og en av Wall Streets beste analytikere, har stor tro på Netflix nå som strømmegiganten skal starte med reklamebasert abonnement.
– Netflix er i en unik posisjon til å få store mengder publikum, sier Helfstein i et notat ifølge Barrons.
Helfstein har satt kursmåket til 325 dollar pr. aksje og venter at reklameinntektene vil nå 4,6 milliarder dollar – 47,2 milliarder kroner – innen 2025. Det vil sende totale inntekter opp til 42,4 milliarder dollar med 282 millioner abonnenter.
Han ser også ytterligere oppside i delte kontoer, skylagring og gaming. Kursmålet gir en oppside på 33 prosent fra kursen i dag.
– Tilbake til vekstmodus
Citibank hevet også sitt kursmål på Netflix i forrige uke til 305 dollar. Jason Bazinet i Citibank tror at hele 65 millioner mennesker verden over vil lage kontoer når de reklamebaserte kontoene kommer.
– Netflix har ikke en naturlig aksjonærbase. De får ikke abonnenter, det er ikke en vekstaksje. De har ikke høy kontantstrøm, så det er ikke en verdiaksje. Men hvis 65 millioner nye abonnenter melder seg på kan det slenge aksjen tilbake i vekstmodus, sier Bazinet.
Aksjen har stupt 60 prosent hittil i år, men er opp 44 prosent siden bunnen i mai.
Godt inngangspunkt
Analytikerne mener vi ikke vil se fruktene av reklamegrepet før om ett år.
– Investorene er ikke så interessert nå fordi det er lang tid. Jeg ser på det helt motsatt. Dette er tiden å kjøpe på, sier Bazinet.
Både Netflix og Disney vurderer reklame på sine plattformer. Disney planlegger lansering i desember. Netflix skulle etter planen lansere over nyttår, men har fremskjøvet til 1. november for å være først.
Netflix med reklame vil ifølge Bloomberg koste mellom 7 og 9 dollar i måneden – 70 og 90 kroner. Da må du se fire minutter reklame pr. time med innhold.
Annonsører må betale Netflix 65 dollar pr. 1000 seere de når med reklamen – vesentlig høyere enn sine strømmekonkurrenter.