Nå kommer hydrogentog til Tyskland
Onsdag blir det kjent at det skal bygges hydrogentog i den tyske hovedstanden.
![](https://dev-imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F57442247.png%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D55c820b11de18fabdfd1b33366d7a2523684d6cf5d71779a9f81e066790d9240)
Siemens Mobility skal bygge flere hydrogen-drevende tog for et transportnettverk i Berlin, i det som nå er det seneste eksempelet på hvordan hydrogenteknologi kan brukes i jernbanesektoren.
Simens Mobility skriver til CNBC sier de har blitt tildelt oppdraget av jernbaneoperatøren Niederbarnimer Eisenbahn for å levere syv Mireo Plus H-tog. Togene bruker brenselsceller og litium-ion batterier, og skal leveres høsten 2024.
Jernbanenettverket forventes å være i drift desember 2024.
160 kilometer i timen
Siemens Mobility, som er heleid av industrigiganten Siemens, skriver at togene vil være helt utslippsfrie og ha en toppfart på rundt 160 kilometer i timen.
Selskapet har tidligere uttalt at togene har en rekkevidde på mellom 600 og 1000 kilometer. – Ved å bytte fra diesel til hydrogen, kan Heidekrautbahn redusere sitt årlige klimaavtrykk med rundt 3 millioner kilo og spare 1,1 millioner liter med diesel, skriver selskapet til CNBC.
Hydrogentogene er en del av et felles pilotprosjekt som blir finansiert av myndighetene i Berlin og den tyske stat.
Oljetung sektor
Det internasjonale energibyrået (IEA) har tidligere uttalt at jernbanesektoren er energi-effektiv. Dette kommer av at jernbane står for 9% av all passasjertransport, og 7 prosent av all varefrakt. Samtidig står sektoren bare for 3 prosent av samlet energiforbruk i transportsektoren.
Samtidig kan de påpekes at jernbanesektoren er svært avhengig av olje, som sto for 55 prosent av sektorens totale energiforbruk i 2020. For at IEAs nullutslippsmål innen 2050 skal kunne nås, mener byrået at oljeforbruk i jernbanesektoren må ligge på tilnærmet null.