<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Nå kommer hydrogentog til Tyskland

Onsdag blir det kjent at det skal bygges hydrogentog i den tyske hovedstanden.

Publisert 29. juni 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 254 ord
HYDROGENTOG: Siemens skal bygge hydrogentog i Berlin. Siemens

Siemens Mobility skal bygge flere hydrogen-drevende tog for et transportnettverk i Berlin, i det som nå er det seneste eksempelet på hvordan hydrogenteknologi kan brukes i jernbanesektoren. 

Simens Mobility skriver til CNBC sier de har blitt tildelt oppdraget av jernbaneoperatøren Niederbarnimer Eisenbahn for å levere syv Mireo Plus H-tog. Togene bruker brenselsceller og litium-ion batterier, og skal leveres høsten 2024.

Jernbanenettverket forventes å være i drift desember 2024. 

160 kilometer i timen

Siemens Mobility, som er heleid av industrigiganten Siemens, skriver at togene vil være helt utslippsfrie og ha en toppfart på rundt 160 kilometer i timen. 

Selskapet har tidligere uttalt at togene har en rekkevidde på mellom 600 og 1000 kilometer. – Ved å bytte fra diesel til hydrogen, kan Heidekrautbahn redusere sitt årlige klimaavtrykk med rundt 3 millioner kilo og spare 1,1 millioner liter med diesel, skriver selskapet til CNBC.

Hydrogentogene er en del av et felles pilotprosjekt som blir finansiert av myndighetene i Berlin og den tyske stat. 

Oljetung sektor

Det internasjonale energibyrået (IEA) har tidligere uttalt at jernbanesektoren er energi-effektiv. Dette kommer av at jernbane står for 9% av all passasjertransport, og 7 prosent av all varefrakt. Samtidig står sektoren bare for 3 prosent av samlet energiforbruk i transportsektoren. 

Samtidig kan de påpekes at jernbanesektoren er svært avhengig av olje, som sto for 55 prosent av sektorens totale energiforbruk i 2020. For at IEAs nullutslippsmål innen 2050 skal kunne nås, mener byrået at oljeforbruk i jernbanesektoren må ligge på tilnærmet null. 

Nyheter
Teknologi