<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SpareBank 1 tar mobil- og nettbanken i skyen

SpareBank 1 følger etter de andre bankene og tar mobil- og nettbanken skyen. – Der innovasjonen skjer fremover, sier Vegard Hartmann, IT-direktør i SpareBank 1 Utvikling.

Publisert 15. mai 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 306 ord
FØLGER ETTER DE ANDRE BANKENE: SpareBank 1, her ved Vegard Hartmann, direktør for IT i SpareBank 1 Utvikling. Foto: SpareBank 1

SpareBank 1 har valgt Amazon Web Services (AWS) som skypartner når bankalliansen med 13 sparebanker tar mobil- og nettbanken i skyen. Bedre brukeropplevelse, raskere utvikling og bedre arbeidsverktøy for bankens ansatte er hovedårsakene, forklarer direktør for IT i SpareBank 1 Utvikling.

– Sparebankene i alliansen er relasjonsbanker. En del av det er å ha Norges beste mobilbank, og et viktig konkurransefortrinn for å bygge sterke relasjoner med kundene, sier han.

95 prosent på mobil og nett

For 95 prosent av nordmenn er mobil- og nettbank nå det primære kontaktpunktet mellom bank og kunde. De seneste årene er det særlig mobilbankene som har fått mest oppmerksomhet, der de største bankene inkludert DNB og Nordea har investert milliarder i bedre brukeropplevelser.

Hartmann mener SpareBank 1 allerede er kommet langt, men at utviklingen fremover i større grad vil bygges i skyen.

– Vi hadde ikke noe hastverk og har allerede en god on prem-operasjon i dag, men vi ser at mye av innovasjonen vil foregå i skyen fremover. Det er både for å sikre kundene bedre tjenester og sørge for at de IT-ansatte har gode verktøy å jobbe med i hverdagen.

Tar jobben selv

Valget om å gå i skyen handler også om å holde på og tiltrekke seg viktig teknologikompetanse. Mens andre i større grad velger å lene seg på konsulenttjenester i overgangen til sky, er det hovedsakelig SpareBank 1 Utviklings egne ansatte som står for migreringen til AWS. Dette er både til læringsformål for de ansatte og som et sikkerhetsmoment for banken, ifølge Hartmann.

– Grunnen til at vi gjør det selv er fordi det er viktig å ha skykompetansen internt, med tanke på personvern, datasikkerhet og behovet for å ha kontroll. I tillegg er det en kompetansesatsing for at vi skal være en attraktiv arbeidsgiver.

Hartmann sier det er vanskelig å gå ut med en konkret konktraktsverdi da mye av kostnadene i sky er forbruksbasert.

Nyheter
Teknologi
Bank