<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tapte over 30 mill. – holder på guidingen

Svenske Fingerprint Cards svekkes av Kinas nye coronanedstengninger, men rører ikke prognosene for hele 2022.

Publisert 22. apr. 2022
Oppdatert 22. apr. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 211 ord
MINUS: Svenske Fingerprint Cards tapte over 30 millioner svenske kroner på driften i første kvartal. FOTO: Fingerprint Cards

Fingerprint Cards fikk et driftsresultat på minus 31,7 millioner svenske kroner i første kvartal, mot et overskudd på 1,7 millioner i samme periode i fjor , viser fredagens kvartalsrapport fra fingeravtrykksteknologiselskapet, med den Oslo Børs-noterte trioen IDEX Biometrics, NEXT Biometrics og Zwipe blant sine konkurrenter.

Driftsmarginen var minus 10,6 prosent, mot pluss 0,5 prosent ett år tidligere. Bruttofortjenesten var på 20,4 prosent, ned fra 28,8 prosent.

Selskapet omsatte for 300,2 millioner svenske kroner, mot 354,7 millioner i januar–mars 2021. Selskapet forklarer at coronarelaterte nedstengninger i Kina hadde en «dempende effekt» på omsetningen.

Fingerprint Cards holder imidlertid på sin tidligere guiding for 2022. Inntektene for helåret ventes å havne mellom 1,6 og 2,0 milliarder svenske kroner.

– Positiv trend generelt

I en kommentar i kvartalsrapporten sier adm. direktør Christian Fredrikson at «covid-19-relaterte restriksjoner implementert i Kina ved utgangen av kvartalet har ført til forstyrrelser i logistikkjedene, med forsinkelser for produktleveranser som resultat».

«Nedstengningene i Kina har også ført til redusert salg av smarttelefoner i landet, og det er nå uklart hvor lenge restriksjonene vil fortsette. Generelt ser vi imidlertid en positiv trend i etterspørselen for våre biometriske løsninger, som er reflektert i vårt tidligere kommuniserte salgsestimat for 2022 på 1.600–2.000 millioner svenske kroner», sier Fredrikson.