<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vil gjøre elbilister til strømselgere

Med 110 millioner fra eierne Hafslund Eco og Eviny, er norske Elaway på vei ut i Europa. Målet er at elbilistene skal kunne selge strøm tilbake til nettet. 

Publisert 6. mars 2022
Oppdatert 8. mars 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 586 ord
Article lead
lead
STRØMSALG: Ifølge Stian Bjørhei, adm. direktør i Elaway, er det allerede flere biler som har teknologien som kreves or å selge strøm tilbake til nettet. Nå trenger de bare programvaren.  Foto: Elaway
STRØMSALG: Ifølge Stian Bjørhei, adm. direktør i Elaway, er det allerede flere biler som har teknologien som kreves or å selge strøm tilbake til nettet. Nå trenger de bare programvaren.  Foto: Elaway

I januar i fjor talte Elaway ti hoder. Ett år senere har ladeinfrastrukturselskapet 50 ansatte. Etter tre år med etablering av ladeinfrastruktur til bedrifter og borettslag her hjemme vil selskapet nå ut i Europa. 

– Strømprisen de seneste månedene har sørget for et enormt trykk på kundesenteret vårt. Kundene våre ønsker løsninger hvor de kan lade når strømprisen er lavest – det skal vi gi dem, sier adm. direktør Stian Bjørhei.

I null på lading

Nå vil selskapet tilby elbilister muligheten til å selge strømmen fra bilene sine tilbake til nettet.

– Dersom vi får det til slik vi vil, så vil man om noen år, om ikke tjene på å lade bilen, så iallfall gå i null. Dersom kunden velger å stille batteriet i elbilen sin til disposisjon, kan vi selge strømmen som er på batteriet når strømprisen er på det høyeste, og lade batteriet opp igjen når strømprisen er lavere.

Det er alle Europas elbiler tilkoblet en elbillader, kontrollert av Elaways plattform, som vil utgjøre det selskapet omtaler som «Europas største batteri».

I tillegg til at selskapet allerede selger abonnementer til kundene ser Bjørhei for seg at Elaway vil ta en margin av det brukerne selger tilbake til nettet. Ladeanleggene Elaway setter opp kan enten kjøpes eller leies av borettslagene og bedriftene som får dem satt opp.

Sverige og Tyskland

Det ruller allerede noen elbiler på veien med den nødvendige teknologien ombord, og for de som eier en Tesla Model 3 må, ifølge Bjørhei, bare den nødvendige programvaren på plass.

KLAR: Tesla Model 3. Foto: Håkon Sæbø

I disse dager får selskapet tilført 110 millioner kroner fra eierne Hafslund Eco og Eviny (tidligere BKK, red.anm.) for satsing i utlandet. Selskapet etablerte seg i Sverige i februar, og går videre til Tyskland i løpet av mars. 

I løpet av året blir det to andre europeiske markeder. Hvilke er ennå ikke klart, som mange andre følger han med bekymring med på utviklingen i Ukraina og Europa. 

Bjørhei mener det er for Elaway er mest naturlig å se til de europeiske landene som grenser til Tyskland, eksempelvis Nederland og Østerrike.

– Tallenes klare tale er at det er sterkere vekst i solgte elbiler vest i Europa enn i øst. Det er markedene i vest vi har på listen over aktuelle neste steg, sier Bjørhei. 

Han legger til: 

– En uavklart situasjon i Europa vil nødvendigvis være en del av beslutningen om det å gå inn i nye markeder, og en ustabil markedssituasjon vil mest sannsynlig utsette videre ekspansjon.

Jakter nye eiere

Med dagens veksttakt venter Bjørhei at selskapet trenger påfyll av penger neste vår.

– Vi har penger til å gjøre de etableringene vi har planlagt i år, men for ytterligere ekspansjon vil vi måtte hente mer, enten fra dagens eiere, gjennom private equtiy, eller gjennom en børsnotering, sier Bjørhei.

– Det vil ikke være naturlig for våre nåværende eiere å finansiere en stor, europeisk ekspansjon, legger han til.

Ettersom pengene selskapet så langt har trengt er hentet fra de to eierselskapene, har ikke selskapet fått noen verdivurdering. Selv estimerer Bjørhei at selskapet, som ble opprettet for tre år siden, i dag kan verdsettes til mellom 500 millioner og én milliard.

– Vi håper å være driftspositive rundt 2024–2025, så vil det trolig først være nærmere 2030 før vi bærer våre egne investeringer, sier Bjørhei.

Både i fjor og i år er det planlagt å investere rundt 100 millioner i ladeinfrastruktur i Norge.

– Når vi for alvor begynner å investere i Europa, ligger nok de årlige investeringene på mellom 500 millioner og 1 milliard, litt avhengig av hvem vi får med oss på eiersiden, anslår Bjørhei.

Nyheter
Teknologi
Bil