– Cloud Nine har lidd en del under passivt, eksternt eierskap de seneste årene, og samtidig bygget seg opp noe gammel finansiell bagasje, sier Geir Allan Hove, adm. direktør i Nova Consulting Group.
– Det har gjort at de ikke har hatt helt gunstige forhold knyttet til driften. Når vi nå kjøper selskapet, rydder vi opp i disse forholdene slik at selskapet får blanke ark og åpner for at de ansatte kan kjøpe seg inn og få mulighet til å være med på verdiskapningen fremover, sier Hove.
Cloud Nine er et svensk digitalbyrå med konsulenter som har spesialisert seg på e-handel. Selskapet har 37 ansatte og omsatte for rundt 35 millioner svenske kroner i 2021 med et positivt driftsresultat.
Gir gass
Mens norske IT-konsulentselskaper som Webstep og Bouvet aldri helt har fått det til å klaffe i Sverige, satser Nova Consulting Group tungt i det svenske markedet med en rekke oppkjøp og selskapsetableringer.
Nova Consulting Groups svenske satsning startet med datterselskapet Epinova, som er spesialister på digitalisering, e-handel og samhandling laget på plattformen Optimizely.
Videre fulgte IT-konsernet opp med å kjøpe 66 prosent av Pineberry, et svensk IT-konsulentselskap med ekspertise på digital markedsføring. Pineberry har rundt 65 ansatte og omsatte for rundt 75 millioner kroner i 2021.
Infunnel, som opererer innenfor markedsføringsteknologi, ble en del av Nova i november 2021, dermed har selskapet til sammen 130 ansatte i Sverige.
– Vår ambisjon er å bli ledende i Sverige på digitalisering, e-handel og utvikling av fremtidens merkevarer, sier Hove.
Oppkjøpene finansierer Nova over driften og via gjeld. Ifølge Hove er det skarp konkurranse om objektene de jakter.
– Når vi kjøper et selskap som er markedsledende på digital markedsføring, som Pineberry, så er det mange beilere om beinet. Dette påvirker naturligvis prisen vi må betale. Etterspørselen i de segmentene vi opererer i har økt betraktelig, og det er gode multipler for selger, sier Nova-sjefen.
To oppstartsselskaper
I tillegg til Nine Cloud-oppkjøpet, starter Nova Consulting Group to oppstartsselskaper innenfor henholdsvis brukeropplevelser (UX) og merkevarestrategi. Planen er at UX-selskapet skal bli tilsvarende Novas norske selskap Northern Beat.
De to selskapene startes opp av to gründerteam på tre personer med tung kompetanse på de ulike fagfeltene.
– Det er en enorm etterspørsel etter kompetanse som kan forbedre brukeropplevelser. Det skyldes blant annet coronapandemien og den generelle digitaliseringen av samfunnet med økt selvbetjening og dermed økt behov for å investere i friksjonsfrie løsninger, sier Hove, og legger til:
– Merkevarestrategi er et område vi ikke har tilbudt i Sverige, så kundene har gjerne gått til andre aktører. Samtidig er det et viktig felt, fordi når en virksomhet starter på en digital transformasjon, handler det ofte om å posisjonere merkevaren i en eller annen retning.
Tøft å rekruttere
Med 130 ansatte i Sverige og et brennhett marked for IT-konsulenter, er også Nova Consulting Group sårbare når det gjelder tap av ansatte og på rekrutteringssiden. Men, ifølge Hove, har selskapet en lavere turnover enn flere av deres svenske konkurrenter.
– Rekrutteringssituasjonen i Sverige er tøff, i likhet med i Norge, og vi må gjøre en grundig jobb på lik linje med alle andre for å tiltrekke oss de flinkeste folkene. Samtidig har spisskompetanseprofilen vår en tiltrekningskraft på folk – i tillegg til at Nova-modellen, hvor selskapene eies av de ansatte, er attraktiv.
Nova Consulting Group