<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kraftig inntektsvekst for Northug

Petter Northugs merkevaresatsing Brand Assist økte inntektene med 60 prosent i fjor og leverte for første gang et overskudd.

Publisert 7. mai 2022
Oppdatert 9. mai 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 320 ord
GIR GASS: – Å bygge merkevare er et langsiktig prosjekt, sier Petter Northug, etter kraftig inntektsvekst for Brand Assist i fjor. Foto: Rasmus Kongsøre

Petter Northug satser knallhardt på klær og briller med Northug-logo, gjennom Brand Assist. I fjor omsatte selskapet for 31,5 millioner kroner, tilsvarende en økning på over 60 prosent fra 2020.

Samtidig leverer selskapet for første gang overskudd, med er resultat på 1,2 millioner kroner. Tilbake i 2020 var underskuddet 5 millioner kroner og 2019-tallene viste et tap på 4,7 millioner kroner.

Sportsbriller driver fremdeles salget, men kleskolleksjonen gir økt eksponering i markedet, er budskapet i pressemeldingen.

– De gode resultatene er et resultat av at vi har jobbet smart, og på at vi begynner å treffe bra i mellomsegmentet i kategoriene vi opererer i. Det krever både tid og ressurser å bygge merkevare, men føler nå at vi får betalt for investeringene, sier daglig leder Jon Inge Gullikstad i Brand Assist.

Langsiktig prosjekt

Mer enn to år med pandemi har gjort sport og aktiv livsstil viktigere for norske forbrukere. Samtidig har den endrede globale situasjonen bidratt til økte frakt- og råvarepriser. Brand Assist har gitt gass og investert i både merkevare og produktporteføljen, og forventer vekst også i årene som kommer.

– I dagens omskiftelige situasjon i verden er det selvsagt noe usikkerhet knyttet til hvordan ting vil utvikle seg. Vi mener uansett at vi nå har en godt posisjonert merkevare, og at vi som selskap er godt rustet til å håndtere eventuelle uforutsette forhold, sier Gullikstad.

Brand Assist eies av Jon Inge Gullikstad, Frank Solli og Petter Northug. Petter Northug har helt siden starten vært viktig i utviklingen av produkter og merkevare, og har de siste årene hatt en enda mer aktiv rolle i selskapet.

– Å bygge merkevare er et langsiktig prosjekt. Vi har et solid team med bred og kompletterende kompetanse. Det gir oss alle forutsetninger for videre vekst. For egen del har jeg selvsagt med meg erfaringen som toppidrettsutøver, og har ganske klare meninger om eksempelvis funksjon og tekniske løsninger. Og selvsagt også merkevaren, sier Petter Northug.