I helgen kunngjorde Egypt at de ville heve transittavgiftene for alle typer fartøy som passerer gjennom Suezkanalen i 2023.
Suez Canal Authority (SCA) sier i en uttalelse at transittavgiftene for tankskip vil stige med 15 prosent, mens for tørrlastskip og turistskip vil økningen komme på 10 prosent.
Endringene trer i kraft 1. januar 2023.
– Uunngåelig
– Økningen er uunngåelig og en nødvendighet i lys av dagens globale inflasjonsrater, sier SCA-sjef Osama Rabiee.
Ifølge Rabiee tar avgiftsøkningen hensyn til virkningene av de økte energiprisene. Men selv om det ikke er ventet at økningen vil ha en massiv innvirkning på handelsstrømmene, kan det bidra til en allerede pågående inflasjon, skriver CNBC.
Tall fra Statista viser at over 20.600 skip passerte gjennom kanalen i 2021.
Endrer ikke rute
Men til tross for prishevelsen er Suezkanalen fortsatt en betydelig billigere rute for fartøy enn alternativene, hevder sjefanalytikeren for rederiforeningen Bimco.
– Besparelsene ved å seile via Suezkanalen er fortsatt svært store, spesielt på grunn av svært høye olje- og bunkerspriser, sier Niels Rasmussen i Bimco.
Rasmussen sier ril CNBC at han ikke forventer at rederier vil se etter alternative ruter, som å seile sør for Afrika.
–I shippingmarkedene ser man generelt høy etterspørsel og lav tilgjengelighet av fartøy. Dette oppmuntrer redere til å sende skip via de raskeste rutene, sier sjefanalytikeren.