<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Resultatløft for Hongkong-rederi

Det Oslo Børs-noterte rederiet Jinhui Shipping fikk et kraftig resultatbyks i første kvartal.

Publisert 31. mai 2022
Oppdatert 31. mai 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 253 ord
Article lead
lead
LØFT: Hongkong-baserte Jinhui Shipping kan vise til et omsetning- og resultatløft i første kvartal. Her er rederiets 2012-bygde tørrlast-carrier «Jin Xiang». Foto: shipspotting.com
LØFT: Hongkong-baserte Jinhui Shipping kan vise til et omsetning- og resultatløft i første kvartal. Her er rederiets 2012-bygde tørrlast-carrier «Jin Xiang». Foto: shipspotting.com

JIN

Jinhui Shipping seilte inn inntekter på 32,6 millioner dollar i første kvartal, noe mer enn en dobling fra 16,2 millioner dollar året før.

Det ga en bunnlinje på 19 millioner dollar, kraftig opp fra 5,3 millioner dollar året før.

Resultatet fikk seg et løft som følge av avhending av skip. Rederiet bokførte en gevinst på 6,1 millioner dollar i forbindelse med salget av to supramax-skip i løpet av kvartalet.

Oslo Børs-rederiets 22 supramax-skip oppnådde en gjennomsnittlig time charter-inntjening på 22.288 dollar dagen i kvartalet, mens de to post-panamax-skipene dro inn en tilsvarende inntjening på 16.997 dollar pr. dag.

Jinhui Shipping

(Mill. USD) 1. kv./22 1. kv./21
Driftsinntekter 32,6 16,2
Driftsresultat 19,4 5,8
Resultat før skatt 19,0 5,3
Resultat etter skatt 19,0 5,3

Gode utsikter

Det Hongkong-baserte rederiet peker på at det er ventet en lav tilvekst av nye skip og at etterspørselen er ventet å forbli robust.

«Faktisk vil frakt av visse råvarer endres radikalt, og en av de mulige konsekvensene kan være en betydelig økning i tonnmil på grunn av de internasjonale sanksjonene mot Russland», skriver Jinhui i rapporten.

Med en historisk lav flåtevekst, og stadige uenigheter om hva som blir fremtidens teknologi i shipping, er det ventet at nye skipsordre vil være få, ifølge rederiet.

«Denne mulige og høyst fordelaktige balansen mellom tilbud og etterspørsel er ventet å fortsette fremover, som flåten vår er godt posisjonert til å utnytte», heter det.