<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Venter resultatnedtur i 2022

Ernst Meyer tar over et selskap som har prikket inn toppformen. I fjor satt rederiet igjen med et overskudd på 100 millioner dollar.

Publisert 5. apr. 2022
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 795 ord
Article lead
lead
HØYE TANKER OM ARBEIDSGIVER: ­– Klaveness er verdens beste shippingselskap, sier nyslått adm. direktør Ernst Meyer. Foto: Torvald Klaveness Gruppen
HØYE TANKER OM ARBEIDSGIVER: ­– Klaveness er verdens beste shippingselskap, sier nyslått adm. direktør Ernst Meyer. Foto: Torvald Klaveness Gruppen

60 millioner dollar av dette kan riktignok tilskrives gevinster etter at selskapet solgte seg ut av containerskipsmarkedet, men den underliggende driften i de etablerte virksomhetene bidro også med svært gode resultater.

– 2021 var et meget godt år for Klaveness finansielt. Vi hadde utvilsomt markedene på vår side, men vi traff også godt når det gjelder strategi, sier Meyer.

Han har sittet i toppledelsen i Torvald Klaveness Gruppen i Oslo siden 2019 som COO og hadde ingen betenkeligheter med å si ja da han fikk tilbud om å overta som adm. direktør. Det skjedde da Lasse Kristoffersen bestemte seg for å skifte beite til det børsnoterte bilskipsrederiet og logistikkselskapet Wallenius Wilhelmsen.

FRAKTER BÅDE VÅTT OG TØRT: Kombinasjonsskipet «Bass» tilhørende Klaveness Combination Carriers ble levert fra byggeverftet i Kina i mars i fjor og er på 82.500 dødvekttonn. Det kan veksle mellom å transportere petroleumsprodukter, kaustisk soda og forskjellige typer tørrlast, noe som gjør at det får en helt annen kapasitetsutnyttelse enn et standard produkttank- eller tørrlastskip. Foto: Klaveness Combination Carriers

Stor i tørrlast

– Klaveness var det selskapet som tiltalte meg mest innenfor den maritime næringen da jeg begynte å jobbe der for tre år siden. Det er verdens beste shippingselskap, sier den nye toppsjefen.

Etter at Klaveness i fjor solgte seg ut av containerskipsmarkedet er det tørrlast og kombinasjonsskip som nå står på shippingmenyen.

– Vi vil fortsette å være på dette sporet, men kontinuitet er dynamisk så vi er absolutt ute etter å skape nye virksomheter.

Klaveness Dry Bulk - tørrlastdelen av den familieeide rederigruppen - sto i fjor for vel 300 av de totale driftsinntektene på 520 millioner dollar. I dette segmentet konsentrerer Klaveness seg om bulkcarriere i panamax-klassen, dels ved å stå for den kommersielle driften på vegne av andre rederier. I tillegg leier selskapet selv inn skip på periodekontrakter og inngår fraktkontrakter med industrien.

Tilsammen teller denne delen av flåten mellom 75 og 80 skip, hvorav flere eies av utenlandske rederier som ønsker at Klaveness skal ta hånd om befraktningen, det vil si skaffe laster.

Har handlefrihet

Torvald Klaveness Gruppen beskjeftiger 188 landansatte i Oslo, Singapore, Dubai og Manila. I tillegg kommer flere hundre sjøfolk som er ansatt gjennom bemanningskontorer i Filippinene, Romania og Sør-Afrika.

Ved årsskiftet var den bokførte egenkapitalen inkludert minoritetsinteresser 412 millioner dollar, mot 322 millioner dollar ved utgangen av 2020. Det gir en egenkapitalandel på 47 prosent.

Samtidig beløp den langsiktige rentebærende gjelden seg til 356 millioner dollar etter levering av nybygg til Klaveness Combination Carriers. Kontantbeholdningen var på 204 millioner dollar.

Meyer påpeker at rederiet har stor handlefrihet etter salget av containerskipene.

– Vi har ingen konkrete planer akkurat nå, men er åpne for nye investeringer. Det er imidlertid like sannsynlig at vi kommer til å ta nye posisjoner innenfor tjenester knyttet til shipping som i tradisjonell shipping.

Vil redusere karbonavtrykket

Dekarborisering er et eksempel der mye ifølge Meyer må gjøres raskt.

– Allerede om åtte år, fra 2030, vil nye skip uten nullutslippspotensial få påvirket sin økonomiske levetid, som normalt er over 20 år. Skip som ikke når utslippsmålene i god tid før 2050 risikerer å bli «untradeable».

– Vi satser stort på å redusere karbonavtrykket fra egne skip og utvikler tjenester som befraktere og shippingselskaper kan utnytte for å redusere sine egne utslipp.

Klaveness har gjort betydelige investeringer i nye forretningsområder i løpet av de seneste par årene. Klaveness Digital mer enn doblet inntektene i løpet av fjoråret og ligger an til minst en ny dobling i år.

– Maritim logistikk påvirkes av kriser, og coronapandemien og den russiske invasjonen i Ukraina har ført til at flere logistikkjeder er brutt. Mange av logistikkjedene er i dag svært svake og for oss blir det viktig å bidra til at de blir mer robuste.

Svakere i 2022

I dag er det relativt sterke ratenivåer i både tørrlast- og kombinasjonsskip-segmentene. Men det er ifølge Meyer svært lite som tyder på at Klaveness vil klare å kopiere de sterke 2021-tallene i år.

– Vi hadde en stor salgsgevinst i fjor som vi ikke vil gjenskape. Våre forecast tyder heller ikke på at vi vil komme opp på de samme nivåene i alle de operative virksomhetene. Noen av dem, for eksempel Klaveness Combination Carriers, kan faktisk komme opp på det samme nivået, men som helhet ligger årets forcast noe under fjorårets operasjonelle resultat.

Volatiliteten i markedene er skyhøy for tiden og ifølge Klaveness-sjefen er det stor usikkerhet både i tørrlast- og kombinasjonsskipsfarten.

– Det er ikke sannsynlig at det kommer til å gå veldig dårlig i begge segmentene samtidig, men vi kan naturligvis ikke utelukke det. Jeg er forsiktig optimist. Det skal veldig mye til at vi går i minus, da må det i så fall skje noe veldig dramatisk i markedene, sier Ernst Meyer.

Torvald Klaveness Gruppen med morselskapet Rederiaksjeselskapet Torvald Klaveness eies av Trond Harald Klaveness og hans familie.