<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Finansavisen med kraftig vekst

Opplaget for norske aviser samlet stagnerer, men Finansavisen øker med 14 prosent, og får følge av DN og andre nisjeaviser.

Publisert 20. sep. 2022
Oppdatert 20. sep. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 336 ord
Article lead
lead
Sterk vekst: Trygve Hegnar, ansvarlig redaktør og adm. direktør i Finanavisen, sammen med vaktsjef Kaare Martin Granerud. Foto: Are Haram
Sterk vekst: Trygve Hegnar, ansvarlig redaktør og adm. direktør i Finanavisen, sammen med vaktsjef Kaare Martin Granerud. Foto: Are Haram

Totalopplaget for norske aviser økte med bare 0,8 prosent fra første halvår 2021 til første halvår 2022, viser avisenes offisielle opplagstall. Dette er klart ned fra de foregående årene, hvor opplaget typisk har økt med 3-4 prosent.

Også den heldigitale veksten er kraftig ned, men totalt digitalopplag vokser fortsatt med 10 prosent.

FA og DN i tet

En rekke enkeltaviser har likevel hatt god utvikling inn i 2022, og blant de klareste vinnerne er Finansavisen. Økningen er på 3.807 eksemplarer, eller 13,79 prosent.

– Det er selvfølgelig gøy at hard satsing og hardt arbeid over lang tid kaster av seg. I tillegg tenker jeg at økonomi og næringsliv generelt, og aksjemarkedet spesielt, er områder som er viktig for stadig flere, sier redaktør Steinar Grini.

Dagens Næringsliv øker med 5.942 eksemplarer, 6,2 prosent.

Der Finansavisen fortsetter å øke papiropplaget, opp 1.000 fra samme halvår i fjor, sank DNs papiropplag med over 2.500.  Finansavisen har imidlertid også klart sterkest vekst i det digitale opplaget, opp 39 prosent, mot DNs 15 prosent.

Gigantene sliter

Størst fall blant allmennaviser har VG, ned nesten 6.300, Dagsavisen, Fædrelandsvennen, Vårt Land og Drammens Tidende.

– Veksten vi har sett de seneste årene, avtar nå, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening til NTB.

– Med økte kostnader for folk flest, går flere mediehus en mer usikker tid i møte.

– Stor etterspørsel

De 16 nasjonale nisjeavisene har samlet økt med 2,7 prosent, langt mer enn de store avishusene. Veksten for Finansavisen og DN er størst, uavhengig av aviskategori.

– Finansavisen øker fordi vi har satset langsiktig med mange gode medarbeidere uavhengig av konjunkturene, sier Grini. 

– I tillegg har vi bestemt oss for å dekke aksjemarkedet best, og vi merker at det er stor etterspørsel etter nyheter om børs og aksjer. Det tror vi vil fortsette uavhengig av uroen både i økonomien og på børsene.

Øgrey tror at økonomiavisenes fremgang henger sammen med stor økonomisk usikkerhet:

–Slik hverdagen er nå med økte renter, dyrere strøm og en usikker situasjon i Europa, blir også økonominyheter viktigere enn på lenge.

Også de mellomstore lokalavisene klarer seg bedre enn de store avishusene.

Nyheter
Samfunn