<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Finansavisen med rekordvekst

Det siste året har Finansavisen økt opplaget med 23,1 prosent, 5.581 aviser. Det sender avisen til topps både i absolutt og prosentvis vekst.

Publisert 9. mars 2022
Oppdatert 9. mars 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 235 ord
Article lead
lead
Vokser kraftig: Trygve Hegnar, Finansavisens ansvarlige redaktør, kan konstatere rekordsterk opplagsvekst gjennom 2021. Foto: Andreas Drange Jensen
Vokser kraftig: Trygve Hegnar, Finansavisens ansvarlige redaktør, kan konstatere rekordsterk opplagsvekst gjennom 2021. Foto: Andreas Drange Jensen

I andre halvår 2021 lå Finansavisens opplag 23,1 prosent høyere enn samme halvår året før.

Bare den bittelille nystartede avisen Vårt Oslo hadde høyere vekst, 31,9 prosent.

Også i absolutte tall er Finansavisen helt i toppen. Giganten VG+ økte opplaget med 32.338, en økning på 14 prosent. På plassen bak følger Finansavisen med 5.587 i økning.

Vekst i digitalt og kombinasjon

«Finansavisen kan vise til vekst både i kombinasjonsabonnement og rene digitalabonnement, mens det er økningen i heldigitale abonnenter som står for veksten hos Bergens Tidende», skriver Mediebedriftenes Landsforening i sin pressemelding.

Topp 3 absolutt vekst


Opplag andre halvår 2021

Økning fra andre halvår 2020

VG+ 262.459 32.338
Finansavisen 29.754 5.587
Bergens Tidende 89.053 4.951

Kilde: Mediebedriftenes Landsforening

Dessuten viser Finansavisens rene papirabonnement relativt stabile tall. Rene digitalabonnementer er doblet. 

Den største gruppen av Finansavisen-lesere har komplettabonnement med både papir og nett, og disse har økt med 12,5 prosent.

Topp 3 prosentvis vekst


Opplag andre halvår 2021

Økning fra andre halvår 2020

VårtOslo 2.287 31,9
Finansavisen 29.754 23,1
Nettavisen 19.817 19,9

Kilde: Mediebedriftenes Landsforening

For avisene samlet dominerer det heldigitale opplaget med 53 prosent av totalen, mens rundt 40 prosent er kombinasjonsabonnementer. Papiropplaget står nå for 6 prosent av norske avisers totalopplag.