Rekordsesong for Skistar
Skistar kunne vise til en kraftig omsetningsvekst og en rekordsterk vintersesong da de la frem tallene for tredje kvartal.
![](https://dev-imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F61972471.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D3d722c402887d725871c0829b18240c28af604939badf0a5493ed774394709a9)
Fredag morgen la Skistar frem tallene for tredje kvartal (avvikende regnskapsår) og kunne vise til en driftsinntekter på 1.538 millioner svenske kroner. En økning på 50 prosent fra samme periode i fjor.
Resultat etter skatt kom på 439 millioner, opp nøyaktig 400 millioner svenske kroner sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Noe som ga et resultat pr. aksje på 5,60 svenske kroner.
Beste vintersesong noensinne
– Dette viser at interessen for vår kjernevirksomhet – alpin skikjøring i de skandinaviske fjellene – fortsatt er veldig stor. Den sene påsken var i år spesielt gunstig med både besøksrekord og fine forhold med strålende vær til glede for mange gjester, sier konsernsjef Stefan Sjöstrand.
Markedet virket ikke like fornøyd, og aksjen startet dagen med å falle nesten 5 prosent i løpet av de to første åpningstimene på Stockholms-børsen fredag.
For vintersesongen som helhet leverte Skistar sitt beste ni-måneders resultat noensinne, med et resultat før skatt på 1.134 millioner svenske kroner. Opp fra 251 millioner i samme periode året før.
– Det er svært gledelig at vi gjennom vintersesongen slo rekord i antall skidager, som endte på 6.031.000, noe som tilsvarer en økning på 10 prosent sammenlignet med den tidligere rekordsesongen 2018/19, det vil si før pandemien, sier Sjöstrand.
Skistar
(Mill. SEK) | 3. kv.21/22 | 3. kv.20/21 |
Driftsinntekter | 1.538 | 1.024 |
Resultat før skatt | 561 | 112 |
Resultat etter skatt | 439 | 39 |
Vekst om sommeren også
Ifølge Sjöstrand merker selskapet, som har alpin skikjøring som kjernevirksomhet, at flere ferierer i Skandinavia om sommeren også. Og han kan melde om bookingtall som er opp ni prosent, målt i antall bookede objektsnetter via SkiStar sammenlignet med den samme perioden foregående år.
– Ved å knytte til oss folkekjære idrettspersonligheter som Nils Van der Poel og Charlotte Kalla som produkt- og forretningsutviklere og ambassadører, bygger vi også fremgang og attraksjon til SkiStar og fjellturisme med fokus på å få flere mennesker i aktivitet og dermed flere gjester på våre destinasjoner. Dette bidrar også ytterligere til å styrke vår posisjon som den ledende feriearrangøren for Skandinavia hele året, sier konsernsjefen.
Fredriksen på eiersiden
I midten av november i fjor kom John Fredriksens investeringsselskap Aeternum inn på eiersiden med 19,6 prosent av aksjene i SkiStar, etter kjøp av selskapet Bakkahill Lindvallen.
«En ny struktur i samarbeid med utviklere vil bidra til videre utvikling av destinasjonene på en god måte fremover. Vi vil støtte dette, og bidra til ytterligere konsolidering i det nordiske markedet», sa Aeternum-sjef Vegard Søraunet til Finansavisen da kjøpet ble kjent.