<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rekordsesong for Skistar

Skistar kunne vise til en kraftig omsetningsvekst og en rekordsterk vintersesong da de la frem tallene for tredje kvartal. 

Publisert 17. juni 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 429 ord
STERK RESULTATVEKST: Skistar og konsernsjef Stefan Sjöstrand kunne vise til en vekst på 1.022 prosent i resultat etter skatt i tredje kvartal.  Andreas Klemsdal

Fredag morgen la Skistar frem tallene for tredje kvartal (avvikende regnskapsår) og kunne vise til en driftsinntekter på 1.538 millioner svenske kroner. En økning på 50 prosent fra samme periode i fjor.  

Resultat etter skatt kom på 439 millioner, opp nøyaktig 400 millioner svenske kroner sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Noe som ga et resultat pr. aksje på 5,60 svenske kroner.

Beste vintersesong noensinne

– Dette viser at interessen for vår kjernevirksomhet – alpin skikjøring i de skandinaviske fjellene – fortsatt er veldig stor. Den sene påsken var i år spesielt gunstig med både besøksrekord og fine forhold med strålende vær til glede for mange gjester, sier konsernsjef Stefan Sjöstrand.

Markedet virket ikke like fornøyd, og aksjen startet dagen med å falle nesten 5 prosent i løpet av de to første åpningstimene på Stockholms-børsen fredag.

For vintersesongen som helhet leverte Skistar sitt beste ni-måneders resultat noensinne, med et resultat før skatt på 1.134 millioner svenske kroner. Opp fra 251 millioner i samme periode året før.  

– Det er svært gledelig at vi gjennom vintersesongen slo rekord i antall skidager, som endte på 6.031.000, noe som tilsvarer en økning på 10 prosent sammenlignet med den tidligere rekordsesongen 2018/19, det vil si før pandemien, sier Sjöstrand.

Skistar

(Mill. SEK) 3. kv.21/22 3. kv.20/21
Driftsinntekter 1.538 1.024
Resultat før skatt 561 112
Resultat etter skatt 439 39

Vekst om sommeren også

Ifølge Sjöstrand merker selskapet, som har alpin skikjøring som kjernevirksomhet, at flere ferierer i Skandinavia om sommeren også. Og han kan melde om bookingtall som er opp ni prosent, målt i antall bookede objektsnetter via SkiStar sammenlignet med den samme perioden foregående år.

–  Ved å knytte til oss folkekjære idrettspersonligheter som Nils Van der Poel og Charlotte Kalla som produkt- og forretningsutviklere og ambassadører, bygger vi også fremgang og attraksjon til SkiStar og fjellturisme med fokus på å få flere mennesker i aktivitet og dermed flere gjester på våre destinasjoner. Dette bidrar også ytterligere til å styrke vår posisjon som den ledende feriearrangøren for Skandinavia hele året, sier konsernsjefen.

PÅ EIERSIDEN: John Fredriksen eier 19,6 prosent av SkiStar gjennom Aeternum Eivind Yggeseth

Fredriksen på eiersiden

I midten av november i fjor kom John Fredriksens investeringsselskap Aeternum inn på eiersiden med 19,6 prosent av aksjene i SkiStar, etter kjøp av selskapet Bakkahill Lindvallen.

«En ny struktur i samarbeid med utviklere vil bidra til videre utvikling av destinasjonene på en god måte fremover. Vi vil støtte dette, og bidra til ytterligere konsolidering i det nordiske markedet», sa Aeternum-sjef Vegard Søraunet til Finansavisen da kjøpet ble kjent.

Nyheter
Børs
Reiseliv