Havila Kystruten har ifølge en pressemelding Skjærtorsdag sett seg nødt til å kansellere rundturen Bergen – Kirkenes – Bergen som hadde planlagt start 12. april. Nå legges skipet i opplag i Bergen inntil videre.
Årsaken er en fortsatt uavklart situasjon knyttet til skipets forsikringsdekning. Parallelt arbeides det med å skaffe annen finansiering og kutte båndene til det russiske leasingselskapet GTLK.
Passasjerer om bord vil så raskt det lar seg gjøre få bistand til sine hjemreiser, og alle reisende vil få refundert sine billetter med «Havila Capella», opplyses det.
Utenriksdepartementet bekreftet ifølge rederiet sent onsdag kveld at sanksjonsbestemmelsen ikke var til hinder for normal drift og dermed også at forsikringen ville gjelde for «Havila Capella».
Torsdag ettermiddag kom det imidlertid kontrabeskjed fra myndighetene etter at de hadde gjennomgått saken påny.
– Skuffet
– Først og fremst er vi veldig skuffet over at det ikke ble en løsning, og at myndighetene snudde nå i ettermiddag. Utenriksdepartementet har konkludert med at en ansvarsforsikring ikke er forenelig med sanksjonsbestemmelsene, sier adm. direktør Bent Martini i Havila Kystruten.
– Det må vi bare akseptere, og vi synes det er forferdelig leit for alle våre passasjerer som hadde gledet seg til en hyggelig påsketur om bord i «Havila Capella». Da Utenriksdepartementet kom med sin bekreftelse onsdag trodde vi at vi skulle få seile igjen, men det ble beklageligvis ikke en realitet nå, sier Martini.
Sjøforsikringsselskapet Gard i Arendal mener det ikke har anledning til å forsikre skipet etter at det russiske leasingselskapet GTLK ble ført opp på EUs sanksjonsliste.
«Vi kommenterer ikke pågående saker eller individuelle kundeforhold», sa direktør Svein Buvik i Gard til Finansavisen onsdag formiddag.
I sitt opprinnelige svarbrev la Utenriksdepartementet til grunn at det er Havila Kystruten som har ansvaret knyttet til drift og finansiering av skipet og at skipet dermed ikke skulle være rammet av vedtatte sanksjoner.
Skal seile igjen
Havila Kystruten vil nå se på løsninger for å få skipet i drift igjen så snart som mulig, men i denne omgangen stenger mannskapet skipet ned og legger det i opplag i Bergen inntil videre.
– Vi vil nå fortsette dialogen med myndighetene, forsikringsselskap og ikke minst med tanke på refinansiering av «Havila Capella». Vi skal seile igjen, sier Martini.
«Havila Capella» er registrert i det norske skipsregisteret, har Fosnavåg på Søre Sunnmøre som hjemmehavn og seiler under norsk flagg, men eies av et russisk leasingselskap i Hong Kong, GTLK Asia M11 ltd.
«Den utlimate eier av holdingsselskapene er GTLK som er eiet av den russiske føderasjon. Situasjonen som har oppstått er uheldig for selskapet», skrev rederiet i kvartalsrapporten om Russlands folkerettsstridige angrep på nabolandet Ukraina.
Martini sier at planen fortsatt er å starte seilinger med søsterskipet «Havila Castor» fra Bergen 10. mai, men utdyper ikke hva som skal skje med eierskapet. I likhet med «Capella» har «Castor» vært planlagt finansiert via GTLK.
Annen finansiering
– Tross utfordringene vi har møtt på underveis velger jeg å se positivt på veien videre, sier Havila Kystruten-sjefen.
Etter departementets avgjørelse vil Havila Kystruten trolig måtte finne annen finansiering til skipene før trafikken kan gjenopptas med full forsikringsdekning.
At det arbeides med slike planer bekrefter rederiets kommunikasjonsansvarlige Lasse A. Vangstein overfor Finansavisen torsdag ettermiddag.
– «Havila Castor» eies av det tyrkiske verftet Tersan inntil vi overtar skipet. Og det blir ikke overtatt med GTLK-finansiering, sier Vangstein, som ikke vil gå i detaljer om hva som ligger i denne løsningen og hvordan pengene skaffes til veie.
– «Castor» befinner seg fortsatt i Tyrkia. Vil dere rekke å overta og seile skipet hjem til Norge i tide til at det kan settes inn i ruten fra 10. mai?
– Det mener vi skal la seg gjøre. I motsetning til hva som var tilfelle med «Capella» er det lite gjenstående arbeider ombord så vi regner med at det vil gå greit.
Vangstein sier at det parallelt arbeides med å skaffe annen finansiering for «Capella» slik at Havila Kystruten kan ha begge skipene i fart i ruten mellom Bergen og Kirkenes i sommer.