– For oss er ikke drift av skianlegg viktig for totaløkonomien ennå, vi driver først og fremst med fritidsbolig, sier Harald Haaland i Høgevarde Skisenter.
Som et ferskt skianlegg midt mellom Noresund og Flå og uten snøkanoner har de vært sjanseløse i den snøfattige Hallingdals-vinteren. Da gikk de til det uvanlige skrittet å gi tilbake alle pengene til de som hadde kjøpt sesongkort i skianlegget.
– Vi har et bittelite anlegg som ligger på en omsetning på et par millioner i året. Sesongkortene utgjør 30 prosent av dette, så det utgjør ikke mye, sier han.
Bransjebladet Fri Flyt skrev om refusjonen først.
Haaland sier at de har store planer om å bygge ut et snøproduksjonskapasitet, men det vil gå en sesong eller to før det igangsettes.
– På sikt vil vi ha en tilfredsstillende løsning for en sesong som dette, sier han.
Han forteller at det i fjor på denne tiden var to meter snø, er det i dag ti centimeter.
– Vi går på med friskt mot, og har et terreng der det ikke er plass til store, brede traseer som hos mange andre, så vi planlegger i større grad et offpiste anlegg – i hvert fall at mye skjer utenfor oppkjørte løyper, sier han.
Snør ned i Oppdal
– Her er det kjempemye snø, vi har fått rundt 30 centimeter nysnø, forteller Arnulf Erdal i Oppdal Skiheiser.
Her går løypemaskinen for fullt, og siden åpningen 4. desember har de solgt godt med heiskort.
– Vi ligger litt foran normalen, og vi har veldig godt helgebesøk, sier han.
De fleste gjestene er fra Trøndelag og Møre og Romsdal, men med snømangel på Østlandet, har flere valgt å sette seg i bilen nordover, forteller Erdal.
Alle bakkene på noen og 40 er åpne, bortsett fra to. Disse er stengt på grunn av stormen Gydas herjinger, blant annet med en skiheis.
Selskapet har ikke egne varme senger, altså utleiehytter eller hotell, og han forteller at mye driften er basert på hytteeiere og tilreisende.
Solgt for 93 mill.
– Det er lite natursnø i terrenget, men nok til å kjøre offpiste, men mindre enn vanlig, sier adm. direktør Odd Stensrud i Alpinco.
Selskapet driver alpinanleggene på Hafjell og Kvitfjell nord for Lillehammer, og han forteller at anleggene ligger foran fjoråret.
– Vi har passert 93 millioner kroner i omsetning, og da ligger vi 15 prosent foran 2018/19-sesongen som er den normale. De to foregående er ikke så relevante, sier han.
– Danskene har ikke vært på ski siden 12. mars 2020, så derfra er det stor interesse og pågang, sier han.
Danmark er det største turistmarkedet etterfulgt av Sverige.
Sesongkort utgjør 25–26 prosent av omsetningen, og han forteller at alle hovedheiser og –løyper er åpne.
85 prosent åpent
– 12 av 14 heiser er åpne og 85 prosent av anlegget er åpent. De to heisene som ikke er åpne, er avhengig av natursnø, og det har vi ikke. Ved Ravnåsheisen helt på toppen er det bart, så den er ikke åpen, sier Marius Arnesen, daglig leder i Norefjell skisenter.
– Det er flotte forhold i bakkene, men ser med glede at det er varslet kuldegrader. Vi kjører igang snøkanonene med en gang det blir kaldere enn tre–fire minusgrader, sier han.
Langrennsløypene på Norefjell er borte, eneste alternativ er en liten rundløype på et par kilometer nede i sentrum.
– Det har ikke snødd på lenge. Vi la en base med kunstsnø i november og desember, men vi trenger påfyll, det er sen påske i år, sier han.
Snøfattig til tross, heiskortsalget har holdt seg på nivå med fjoråret.
– Vi har solgt 3.000 sesongkort i år, det er en oppgang på 20 prosent fra i fjor. Dagskort har vært litt lavere enn i fjor. Da snødde det masse i januar, og da kommer folk, sier han.
Omsetningen av skipass har hittil vært 23 millioner kroner, det er likt med samme tid i fjor.
65 prosent åpent
– Vi har 18 av 21 heiser og 50 prosent av bakkene åpne. Disse dekker 65 prosent av arealet, sier daglig leder i Skistar Hemsdal, Andreas Smith-Erichsen.
Han sier at mesteparten av snøen er kunstsnø, og at da vinden sto på som verst tok den mye av den myke og løse snøen, men i etterkant er det kjørt opp på nytt.
– Det kan bli hardt på toppene når vinden står på, men det er blitt bedre den siste uken med nykjøring av løyper og mer kunstsnø, sier han.
Ettersom Skistar er børsnotert kan han ikke gå ut med tall for salg av skikort før selskapet legger frem sin kvartalsrapport, men han sier at med innpass av utenlandske turister er man på lang vei mot en normalsesong.
– 65 prosent av gjestene i utleiesengene kommer fra utlandet, og disse bruker også ukedagene i lavsesongene. I resultatrapporten for første kvartal (avvikende regnskapsår, red.anm.) skrev vi om en hyggelig utvikling i booking etter at grensene åpnet igjen. De kommer fra uke 50–51 frem til 1. mai når vi stenger, men det er også blant disse topper rundt jul og nytt, vinterferie og påskeferie, sier han.
Over 500 snøkanoner
– Skibakkene har veldig bra forhold der vi har kunstsnøproduksjon. Vi har investert mye i snøkanoner de siste årene, og har i dag over 500 kanoner, sier Gudrun Sanaker Lohne, Destinasjonsleder SkiStar Trysil.
Hun forteller at 50 prosent av alpinbakkene har kunstnø.
– Der er forholdene gode, men vi skulle gjerne hatt mer natursnø. Vi åpner flere heiser så fort mer natursnø kommer, sier hun.
28 av 32 heiser og 58 av 69 heiser er i dag åpne.
Hun forteller at 80 prosent av de som overnatter på Trysil er turister, hovedsakelig fra Danmark, etterfulgt av svensker.
– Vi har også turister fra Tyskland, England og Nederland, og på bookingen merker vi at etterspørselen er der, sier hun.
– Hvordan er langrennsmulighetene?
– Inne på arenaområdet hvor det er kunstsnø er det bra, men vi trenger mer natursnø for å få gode forhold overalt, sier hun.