<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Polaris Media advarer mot Finn-effekt

Annonseinntektene viser en økende trend for Polaris Media, men snart får de seg en knekk. 

Publisert 24. aug. 2022 kl. 08.07
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 174 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Vidar Ruud

 

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.30

Polaris Media fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 96 millioner kroner i andre kvartal 2022, mot 119 millioner kroner i samme periode året før, går det frem av kvartalsrapporten onsdag.

Omsetningen ble 922 millioner kroner i kvartalet (928).

«Gjenåpning av samfunnet i Norge og Sverige etter coronapandemien har hatt positiv innvirkning på annonsemarkedet i første halvår, og det forventes at gjenåpningen vil gi positive effekter på konsernets annonseinntekter også i andre halvår av 2022 sammenlignet med 2021», heter det.

Imidlertid opplyses det om at beslutningen Schibsted/Finn.no har tatt om ikke å fornye salgsavtalene for salg av Finn.no-produkter med Adresseavisen, Polaris Media Nord-Norge og Fædrelandsvennen med virkning fra 1. januar 2022, vil påvirke annonseinntektene i 2022 negativt, sammenlignet med 2021.

«Brukerinntektene forventes fortsatt å øke gjennom videre vekst i antall digitale abonnement. Høy inflasjon og økte renter påvirker privatøkonomien, og det forventes at husholdningenes konsum reduseres fremover. Det er usikkert hvordan dette påvirker betalingsvilje og etterspørsel etter konsernets abonnementsprodukter», går det videre frem av rapporten.

(TDN Direkt)

Nyheter
Børs
Næringsliv