<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

IKEA, Sbanken og Stormberg til topps

IKEA er landets mest innovative bedrift, skal man tro Norges Handelshøyskole (NHH) og deres Norsk Innovasjonsindeks. Sbanken vinner i digitalklassen.

Publisert 9. feb. 2022
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1194 ord
VINNER MED GRØNN MARKEDSFØRING: Det handler om inntrykket de skaper, sier professor Tor W. Andreassen om møbelgiganten IKEA. Foto: Iván Kverme

ASKER: – De er flinke til å drifte forretningen sin og synliggjøre endringer. I går var det et kjøkken her, i dag er det soverom. IKEA-katalogen er nedlagt, men de har gode hjemmesider. Det skjer ting hele tiden, sier Tor W. Andreassen, NHH-professor og leder for Norsk Innovasjonsindeks (NII).

Resultatene fra fjorårets undersøkelse er akkurat klare, og der troner den svenske møbelgiganten på topp i klassen «Kommersielle innovasjoner», foran Airbnb og Sbanken.

– IKEA har også lansert en løsning der de tar tilbake produkter for å selge dem om igjen, sier Andreassen.

Norsk Innovasjonsindeks

  • Har tre delindekser: Kommersiell innovasjonsindeks, Sosial innovasjonsindeks og Digital innovasjonsindeks. 
  • Indeksene henter inn 23.000 svar fra kunder gjennom hele året, og måler omtrent 90 bedrifter i 20 bransjer som er viktig for husholdningenes utgifter.
  • Kommersiell innovasjonsindeks måler bedriftenes totale innovasjonsevne sett fra kundenes opplevelser. Sosial innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og fremmer bærekraft. Digital innovasjonsindeks måler hvorvidt kundene ser på bedrifter som digitale, i hvilken grad de benytter bedriftenes digitale løsninger, og om de opplever at bedriftene er innovative i sine digitale løsninger.
  • Indeksen er utviklet ved NHH og ble først lansert i 2016. Den er tatt i bruk i USA, Belgia, Spania, Sverige, Danmark og Finland.
Kilde: NHH

– Å selge brukte møbler og markere motstand mot «black friday» er kanskje bærekraftig og innovativt, men samtidig har selskapet måttet kansellere utbyggingsplaner. Er det en tydelig korrelasjon mellom god score her og gode økonomiske resultater?

– Ja, ja, helt klart. Det er en dynamisk tilpasning. Når virkeligheten endrer seg, må IKEA også gjøre det. De har en ledelse som tolker endringene godt.

Jeg er svar skyldig. Dette er alle spørreundersøkelsers m#*¨erfucker
Tor W. Andreassen, NHH

– En Billy-hylle kneler bare man putter bøker i den, og så skal brukte hyller liksom selges på nytt?

– Det kan godt hende at dette bidrar til «conspicuous consumption», altså i form av at man kjøper mer med bedre samvittighet. Men dette dreier seg om inntrykket IKEA skaper. De er på ballen – den riktige ballen.

Opptatt med andre ting

For det er nettopp inntrykket Norsk Innovasjonsindeks handler om. For hver bedrift er 300 personer fra ulike grupper spurt. Forutsetningen er at man har vært kunde hos de ulike bedriftene, som til sammen utgjør rundt 70 prosent av omsetningen i bransjen.

– Dette er kognitivt. Vi spør om du har registrert endringer, ikke om du liker det eller ikke, sier Andreassen.

Kommersielle innovasjoner

# Selskap Poeng
1 IKEA 73
2 Airbnb 71
3 Sbanken 68
4 Finn.no 65
5 Netflix 64
Kilde: Norsk Innovasjonsindeks 2021

I sum var ikke 2021 noe godt innovasjonsår, skal man tro svarene. Utviklingen var flat, og for to av de tre indeksene – kommersielle og sosiale innovasjoner – er den underliggende trenden negativ.

– Er det så rart at bedriftene ikke har greid å øke innovasjonen i 2020 og 2021, med tanke på de ekstraordinære omstendighetene?

– Nei. Bedriftene har på en måte innovert som gale, men det har vært for å kutte kostnader, det vil kan kalle panikkinnovasjon, sier professoren.

Forskerne skiller mellom dette og innovasjon som øker verdien for forbrukerne.

– At Janus begynte å produsere ansiktsmasker og Arcus hånddesinfeksjon, er i beste fall agilt.

Lave odds for Sbanken

Sbanken har nærmest heltestatus blant kundene, og NII er ikke noe unntak. I tillegg til tredjeplassen for «Kommersielle innovasjoner», topper banken tabellen for «Digitale innovasjoner».

– Sbanken har vært en utfordrer og «annerledesbank» siden vi kom inn på det norske bankmarkedet, og da er innovasjon nøkkelen til å lykkes, sier banksjef Øyvind Thomassen i en pressemelding.

Digitale innovasjoner

# Selskap Poeng
1 Sbanken 85
2 Netflix 82
3 Komplett 79
4 Airbnb 77
5 Finn.no 77
Kilde: Norsk Innovasjonsindeks 2021

Han mener bankens nye sparerobot kan ha bidratt til seieren, men peker også på en mindre spektakulær faktor:

– Innovasjon handler ikke alltid om å bryte lydmuren, det er også avgjørende med stadige forbedringer på de produktene og tjenestene vi allerede tilbyr.

Andreassen kommenterer at Sbanken har ligget i tetsjiktet siden NII ble startet i 2016.

Jeg er veldig imponert over NAV. De skal drifte nødvendige samfunnssystemer i en vanskelig situasjon, og samtidig greier de å innovere
Tor W. Andreassen, NHH

– Da er det ikke snakk om tilfeldigheter, men resultatet av innsats over tid, sier han.

– Men er ikke svarene i slike undersøkelser ganske tilfeldige? Hvilken formening skal folk ha om hvorvidt Spar har økt sin «sosiale innovasjon»?

– Jeg er svar skyldig. Dette er alle spørreundersøkelsers m#*¨erfucker. Er det vi som gjennom spørsmålene presser folk til å være «intelligente»? Vi spør jo bare folk som har vært kunder hos bedriften i minst seks måneder, men det kan hende de lurer seg selv når de svarer.

Skryter av NAV

Andreassen er mest imponert over resultatene til de en gang så trauste og tungrodde statsbedriftene: Oversikten over bedrifter med størst fremgang i digital innovasjon domineres av NAV (+ 5,9), NRK (+ 5,1), Vy (+ 5,0), Ruter (+ 4,8) og Telenor Bredbånd (+ 4,7). TV 2 øker mest med 6,6 prosentpoeng.

Stormberg er en vakker bedrift, jeg kan ikke fremsnakke dem nok
Tor W. Andreassen, NHH

– NAV får som oftest bare kritikk?

– Ja, for brukerne er gjerne folk i stressituasjoner. Ingen ønsker jo for eksempel å være arbeidsledig. Men jeg er veldig imponert over NAV. De skal drifte nødvendige samfunnssystemer i en vanskelig situasjon, og samtidig greier de å innovere. De har veldig dyktige ledere, og det samme gjelder Skatteetaten, mener Andreassen.

– Jeg synes det er veldig flott. Og om jeg skal driste meg til en tolkning av svarene om NRK: De har fremstått som en troverdig kilde og kommet opp med noe som kan konkurrere med Netflix. Det er høy tillit og innovasjon i programtilbudet.

Sosial nedtur

Oppløftende digitale resultater til tross, for sosiale innovasjoner går det nedover.

Svært problematisk, mener professoren.

– Fra 2019 til 2021 er det en signifikant nedgang. Det tyder på at mye er bedre snakket enn gjort. Man prater om å være en god nabo og slike ting, og så ser kundene at man ikke er det, sier Andreassen.

Sosiale innovasjoner

# Selskap Poeng
1 Stormberg 67
2 Toyota 60
3 IKEA 59
4 Finn.no 58
5 Onecall 58
Kilde: Norsk Innovasjonsindeks 2021

Turtøyprodusenten Stormberg har ført sitt eget klimaregnskap i 14 år, og er gjentatte ganger kåret til tekstilbransjens mest bærekraftige selskap i Sustainable Brand Index. Også i NII går selskapet til topps når det kommer til «Sosiale innovasjoner».

– Stormberg er en vakker bedrift, jeg kan ikke fremsnakke dem nok.

– Mange vil prate om bærekraft, men bedrifter skal vel egentlig være profittmaksimerende og ikke drive med altruisme?

– Du må kunne tjene penger for å kunne løse andre problemer. Det er noe å tenke på for SV, som hyler og skriker om at ingen skal tjene på helse- og omsorgstjenester, sier NHH-professoren.