<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Forbrukertilliten når nytt historisk bunnivå

Publisert 30. sep. 2022
Oppdatert 30. sep. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 262 ord
Foto: NTB

Forbrukertilliten (CCI) for Norge var på minus 29,4 poeng i september, en nedgang på 2,6 prosent fra august, viser målingen til Opinion.

Ifølge meldingen har CCI dermed nådd et nytt historisk bunnivå. Indeksen har vært negativ siden november i fjor, og har siden mars vært lavere enn den var under coronavåren 2020 - et nivå som da var historisk lavt.

– Som ved flere tidligere målinger i år, går de fire indikatorene som utgjør forbrukertillitsindeksen markant ned også i september. Ikke bare er den samlede hovedindeksen rekordlav, også de fire indikatorene ender på historisk lave nivåer. Det understreker alvoret og bekrefter den bekymringen og usikkerheten som mange merker og har følt på over lengre tid, sier fagsjef for politikk og samfunn i Opinion, Henrik Høidahl, i en kommentar.

Kriser

Høidahl påpeker at det er lag på lag med kriser og bekymringer som gir tydelig utslag i den rekordlave forbrukertilliten i den norske befolkningen.

– Prisvekst i form av stadig høyere utgifter til strøm, drivstoff, mat, klær og høyere rentekostnader påvirker lommeboka her og nå, men også utsiktene til fremtidig forbruk. Det gjenspeiles i en rekordlav kjøpsindeks, som sier noe om sannsynligheten for kjøp av større forbruksvarer, bil, bolig og oppussing kommende 12 måneder, fortsetter han.

Fagsjefen trekker også frem at det særlig er indikatoren for planer om kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder som faller markant, noe den har gjort fem måneder på rad.

– Opinion måler holdninger og forventninger, ikke faktisk adferd, men med de klare signalene forbrukerne har sendt over lang tid, er det god grunn til å anta at økende usikkerhet og fallet i kjøpekraften påvirker forbruket, sier Høidahl.

Nyheter
Makro