Coronakrisen traff luftfarten knallhardt, men fremtiden ser lysere ut og prognosene fra IATA (International Air Transport Association) peker mot overskudd for industrien allerede i 2023, melder Bloomberg.
Industrien styrer ifølge IATA mot 9,7 milliarder dollar i samlet underskudd i 2022, noe som er mindre ille enn prognosen fra i oktober på 11,6 milliarder dollar. 2021-tapene på 42 milliarder dollar ble også en del mindre enn tidligere fryktede 52 milliarder dollar.
Intens etterspørsel
– Vi kommer tilbake. Innen nesten år bør trafikken nå eller passere pre corona-nivåer, uttaler generaldirektør Willie Walsh ifølge Bloomberg på IATAs 78. årlige generalforsamling.
På vei ut av pandemien sliter flyselskapene med kritisk mangel på arbeidskraft, meget høye drivstoffpriser og et intenst press mot å kutte CO2-utslipp. Samtidig er også etterspørselen intens, med reisesugne kunder som flokker tilbake i takt med at coronarestriksjonene løftes.
– Det er ingen vits i å pynte på den bitre økonomiske og politiske realiteten, men ønsket om å reise og nødvendigheten av å flytte varer er begge solid, sier Walsh.
– Dekker dyrere drivstoff – lett
Qantas Airways opplever ifølge konsernsjef Alan Joyce at etterspørselen fra næringslivet etter flyreiser nesten er tilbake på nivåene før corona, og at internasjonal kapasitet bør være tilbake innen andre kvartal 2023.
– Gjeninnhentingen i flytrafikken er bærekraftig. Hvis vi kunne få flere fly i luften, ville vi ha gjort det i morgen, sier han i et intervju med Bloombergs TV-kanal.
– Gjennomsnittlige internasjonale billettpriser dekker lett den høyere drivstoffprisen, og kabinfaktoren – som gjenspeiler hvor fulle flyene er – er utrolig høye. Vi tror dette kan bli tilfellet en stund, og om et år eller to kan vi være i en situasjon der vi har mindre kapasitet enn etterspørsel, fortsetter Joyce.
Fullbooket London-rute
Qantas opererer nå med 90 prosent kabinfaktor på internasjonale flyvninger, og selskapets kundedirektør Stephanie Tully opplyser ifølge nyhetsbyrået at den daglige rundturen mellom Sydney og London via Singapore med superjumboen Airbus A380 er fullbooket på tvers av alle klasser de neste ukene.
– Etterspørselen er utrolig sterk. Vi har måttet ta tilbake fly raskere enn planlagt for å møte denne etterspørselen. Vi ser mye oppdemmet etterspørsel ikke bare etter ferier, men også fra næringslivet. Vi har tro på at etterspørselen bare vil fortsette å vokse, sier hun.
Flere øker kapasiteten
Qantas vil ta levering av flere nye fly neste år, noe som ifølge Tully vil bringe kapasiteten i selskapet opp på et høyere nivå enn før pandemien. Og det australske flyselskapet er ifølge Bloomberg ikke det eneste som tilpasser seg høyere etterspørsel fra premium-passasjerer.
Singapore Airlines åpnet tidligere i juni sine oppgraderte første klasse- og businessklasse-lounger på Changi-flyplassen, etter at landet i april fjernet alle karantene- og testkrav for innkommende reisende.
Ellers blant internasjonale flyselskaper vurderer Air India en ordre på 300 fly, bestående av Airbus A320neo og/eller Boeing 737 Max. Uttrykt i utropspriser kan en ordre på eksempelvis 300 737 Max-10 være verdt over 40 milliarder dollar, selv om rabatter er vanlig for så svære bestillinger.