<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fraktet 276.000 passasjerer i april

Widerøe gjør som SAS, Norwegian, Flyr og så mange andre flyselskaper: De skal offentliggjøre månedlige trafikktall til markedet.

Publisert 11. mai 2022
Oppdatert 11. mai 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 439 ord
Arkivbilde av Widerøes jetfly av typen Embraer E190-E2. Widerøe

11. mai 2022 blir en liten milepæl i Widerøes finansielle historie, for nå løfter selskapet litt mer på sløret enn man er vant med gjennom introduksjonen av månedlige trafikktall.

«Dette er en naturlig konsekvens av at kommersiell produksjon nå representerer mer enn 70 prosent av selskapets totale produksjon», skriver selskapet. Den siste delen av inntektene kommer fra anbudsruter for staten, såkalte FOT-ruter.

  • Widerøe opplyser at de fraktet 276.000 passasjerer i april. Det er opp 98 prosent fra samme tid i fjor og 11 prosent over 2019-nivået, ifølge selskapet.
  • Kabinfaktoren var 64 prosent, opp 22 prosentpoeng fra samme tid i fjor.
  • Trafikken (RPK) økte med 120 prosent, målt i antall passasjerkilometer
  • Kapasiteten økte med 45 prosent, målt i antall setekilometer.

Selskapet oppgir ikke inntjeningen per passasjer (yield), slik at man ikke kan beregne billettinntektene i kroner.

Over 2019-nivå igjen

Widerøe har gjennom pandemien hatt en mildere nedtur enn de fleste andre flyselskaper, rett og slett fordi de både flyr mye innenriks og fordi de har fløyet mange ruter som staten betalte for at man opprettholdt, selv med lav trafikk.

På det verste under corona var Widerøe faktisk Europas største flyselskap en kort periode, målt i avganger.

«I høst gikk Widerøe forbi sine egne 2019-nivåer for første gang, men det ble satt en stopper for det da landet stengte nok en gang. Vi ser at trafikken har tatt seg kraftigere opp nå enn tidligere runder med nedstengning, og det er gledelig å se at vi igjen er forbi 2019-nivåer», skriver Widerøe.

– Starten av året var usedvanlig tøff med full nedstenging samtidig som omtrent alt av hjelpetiltak var nedmontert. Nå har vi forhåpentligvis noen gode måneder foran oss som vil avhjelpe en dårlig start på året, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen.

Selskapet forventer et sterkt marked frem mot sommeren og at det er «svært mange som ønsker å tilbringe ferien i Norge». Derfor blir det mange ruter til Nord-Norge i sommer, men selskapet skal samtidig fly fra Bergen og Torp til typiske sommer-destinasjoner som Nice, Palma og Firenze.

Hub i Bergen

Widerøe har i senere år bygget seg opp til å bli en tungvekter på Flesland og har bygget opp mange av rutene slik at man i større grad enn før kan fly Widerøe mer enn et strekk.

Satsingen er også en måte å ta markedsandeler fra SAS, Norwegian, Flyr og andre som har tyngdepunktet på Gardermoen i det norske markedet.

Widerøe melder om at andelen som har gjennomgående billett med Widerøe er «tredoblet siden 2019».

Selskapet opplyser at de nå utvider flåten med to stykk Dash 8 Q400-fly.

– Utvidelsen av flåten med ytterligere to Q400 vil gi oss større handlingsrom til å fortsette å gi å betjene de litt tynnere trafikkstrømmene som er skreddersydd for våre 78-seters fly, avslutter Nilsen.