<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Varsler mye større prisøkning neste år

Hermès knuser salgsforventningene – og neste år blir prisene satt opp mye mer enn tidligere.

Publisert 20. okt. 2022
Oppdatert 20. okt. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 212 ord
STERK SALGSVEKST: Her en Hermès-kunde i New Bond Street i London. Foto: Bloomberg

Franske Hermès, kjent for sine ikoniske Birkin-vesker, varsler at prisene deres neste år vil bli satt opp mye kraftigere enn i tidligere i år.

– Vi vil trolig ha prisøkninger på mellom 5 og 10 prosent, sier finansdirektør Eric du Halgouët i forbindelse med motehusets fremleggelse av salgstall for tredje kvartal, ifølge Reuters.

Finanssjefen forklarer prisøkningen med stigende arbeidskostnader og valutasvingninger.

I år har Hermès satt opp prisene med rundt 4 prosent, mens prisøkningene i tidligere år har ligget på rundt 1,5–2,0 prosent i snitt, ifølge nyhetsbyrået.

Dobbelt så sterkt som ventet

I tredje kvartal omsatte Hermès for 3,1 milliarder euro, en økning på 24,3 prosent målt i fast valuta. Dette var dobbelt så sterkt som ventet.

Ifølge Reuters opererer banken UBS med en analytikerkonsensus på 12 prosent.

Økningen i tredje kvartal ble drevet av sterk vekst innenfor samtlige virksomhetsområder. Dessuten er det sterke resultater i samtlige geografiske områder, opplyser motehuset.

Omsetningen i første halvår var forøvrig på nær 5,5 milliarder euro, mot 4,2 milliarder i samme halvår i fjor. Driftsoverskuddet var på 2,3 milliarder euro.

Hittil i år har Hermès dermed omsatt for drøyt 8,6 milliarder euro. Det utgjør en økning på 24 prosent i fast valuta fra tilsvarende periode i fjor.