<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Smertegrensen nådd etter prissjokk?

Nestlé lemper kostnadsøkninger over på forbrukerne i høyt tempo, men i tredje kvartal falt volumet for første gang på flere år.

Publisert 19. okt. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 358 ord
Article lead
lead
BESTSELGER: Nescafe er blant vekstvinnerne i Nestlé-porteføljen. Foto: NTB
BESTSELGER: Nescafe er blant vekstvinnerne i Nestlé-porteføljen. Foto: NTB

Nestlé måtte se salgsvolumet falle 0,2 prosent i tredje kvartal, går det frem av en oppdatering fra selskapet onsdag. Dette er første gang på flere år at den sveitsiske matvaregiganten opplever volumnedgang.

Samtidig ble prisene skrudd opp hele 9,5 prosent i kvartalet, ifølge Bloomberg den største prisøkningen på flere tiår. 

– Vi fortsatte å justere prisene på en ansvarlig måte for å gjenspeile inflasjon. Det utfordrende økonomiske klimaet er en bekymring for mange, og påvirker deres kjøpekraft. Derfor sikter vi mot å holde produkter rimelige og tilgjengelige mens vi evaluerer behovet blant alle våre interessenter, uttaler konsernsjef Mark Schneider i en pressemelding.

STRAMMER PRISSKRUEN: Nestlé, ledet av Mark Schneider. Foto: NTB

Produsenten av Nespresso-kaffe og Purina-dyremat guider nå 8 prosent topplinjevekst for helåret 2022, i den øvre enden av tidligere estimert intervall. I de ni første månedene av året kom den organiske veksten inn på 8,5 prosent.

Nærmer seg taket?

Bloomberg viser til bekymringer om at produsenter som Nestlé kan begynne å miste markedsandeler til produsenter av billigmerker i en tid der husholdninger skvises av skyhøy inflasjon. Endelige tall viste på onsdag at inflasjonen i eurosonen var 9,9 prosent på årsbasis i september, opp fra 9,1 prosent i august.

Selv om volumnedgangen i tredje kvartal antyder at strategien med prisøkninger i ferd med å nærme seg taket, er analytikere ifølge nyhetsbyrået ikke veldig stresset.

«Vi ser ingen tegn til forbrukernes snarlige undergang. Nestlé fortsetter å gjøre hva selskapet alltid har gjort; sterk vekst, diversifisert styrke og ingen overraskelser», skriver Bernstein-analytiker Bruno Monteyne i et notat.

Lager sterkere kaffe

Mens Purina og Nescafe var vekstvinnerne, viste meieriprodukter, iskrem og ferdigmåltider tegn til svakere etterspørsel. For Nespresso falt volumene og salget i Europa sammenlignet med det som, vel å merke, var et sterkt 2021 med tosifret vekst.

Samtidig offentliggjør Nestlé planer om å Seattle’s Best Coffee-merket fra Starbucks for en ikke oppgitt sum, og utvider dermed partenes Global Coffee Alliance som ble etablert i 2018.

Nestlé distribuerer gjennom denne alliansen Starbucks-produkter til over 80 markeder utenfor Starbucks-butikker, og samlet globalt salg av Starbucks-produkter distribuert av Nestlé kom i 2021 opp i 3,1 milliarder sveitserfranc.