<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sikter mot 100 millioner

Fra en nedlagt flatbrødfabrikk styrer Henrik Hulaas det som skal bli Skandinavias ledende glass- og interiørbutikk på nett.

Publisert 28. sep. 2022 kl. 14.22
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 776 ord
– VESENTLIG: – For oss er det helt vesentlig å ligge blant de tre øverste treffene på Google, sier Henrik Hulaas, daglig leder i Intervisjon.  Foto: Anders Horntvedt

Denne saken sto i Finansavisen 1. september  2017

BARKÅKER, VESTFOLD: - Jeg er en gründer som er opptatt av salg. Det vesentlige er ikke hva du selger, men at du ser butikken vokse og gro. Ikke desto mindre har jeg jobbet med glass og interiør i over ti år, sier Henrik Hulaas, daglig leder og gründer i Intervisjon, som driver nettsiden glassoginterior.no.

Mann (54) er ikke den typiske kunden i nettbutikken. På lageret finner vi lotiondispenser fra Eva Solo, Votivo duftlys og duftpinner og puter fra Skagerak.

Likevel har omsetningen de siste fem årene økt mellom 9 og 38 prosent årlig. De siste fire har den også levert overskudd, etter en periode med blandede resultater.

Intervisjon

(Mill. kr) 2016 2015
Driftsinntekter 23,5 21,5
Driftsresultat 0,5 1,5
Resultat før skatt 0,5 1,5
Årsresultat 0,0 0,5

Eiere: Knut Kristan Hauger (44 %), Hilde Nyman (28 %) og Erlend Fossbakken (28 %).

- Klarte ikke håndtere

Hulaas var i rundt 25 år gründer og selvstendig næringsdrivende innenfor så ulike bransjer som pizzalevering, IT, webdesign og butikkhandel med TV-spill.

Etter å ha startet og deretter solgt jobbdirekte.no og ecoonline.no, havnet han via noen omveier som innehaver av en Tilbords-butikk i Skien.

Der merket Hulaas bra respons på butikkens spede forsøk på handel med glass og interiør.

- Jeg hadde jobbet som gründer på nett siden 1996, så jeg visste at internett egnet seg for nær sagt all handel og kommunikasjon.

- I kjelleren i butikken pakket vi varer til nettkunder, og etter hvert økte etterspørselen så raskt at vi ikke klarte å håndtere det fra butikken, sier Hulaas.

I 2008 ble driften av den fysiske butikken i Skien overlatt noen andre, og året før hadde nettbutikken Hulaas åpnet eget lager utenfor Tønsberg.

Ni år senere ble også dette lokalet for lite, og i vår flyttet bedriften inn i den nedlagte flatbrødfabrikken Korni, som var et landemerke i Vestfold før E18 ble lagt om.

GAMMELT LOKALE, NY BRUK: Intervisjon og nettbutikken glassoginterior.no holder til Kornis gamle flatbrødfabrikk utenfor Tønsberg. Foto: Anders Horntvedt

Bruker 1 mill. i året på Google

- Økningen skyldes at vi kom tidlig i gang. Vi var den første nettbutikken innenfor vårt segment, og på midten av 2000-tallet var det mye billigere enn i dag å etablere seg på nett, sier Hulaas.

- Det var enklere å få kunder til å sette seg på en epostliste. I dag gidder ikke folk å trykke «like» på alt på Facebook, og mange ønsker ikke epost med markedsføring.

I dag bruker bedriften omtrent 1 million kroner i året på markedsføring gjennom Google.

- For oss er de helt vesentlig å ligge blant de tre øverste treffene på Google. Det er kjempeviktig å skjønne mekanismene som gjør at kunder finner frem på nett, så vi har en 20 prosent stilling som bare jobber med søkemotoroptimalisering, sier Hulaas.

Undertegnet Komplett-avtale

På det norske markedet hevder Hulaas å være like stor som RoyalDesign.no, et svensk selskap som betegner seg som Norges største nettsted for design, smykker og innredning.

- Hvordan skal dere i fremtiden hevde dere mot Amazon, Ebay og andre store markedsplasser?

- Sist torsdag undertegnet vi en kontrakt med Komplett Marketplace, hvor vi gradvis vil integrere mesteparten av produktene våre under komplett.no-portalen.

- Vi er allerede store i vårt segment, og for kjøpesentre på nett er det lettere å forholde seg butikker som oss enn til kjeder som frykter undergraving av de fysiske butikkene, sier Hulaas.

I 2017 regner han med å ende opp med rundt 30 millioner kroner i omsetning. Fra lageret på Barkåker betjenes svenske kunder gjennom nettsiden glasochinterior.se.

Speider etter strategisk partner

Hulaas viser til at netthandel bare vokser og vokser.

- I den generasjonen som nå er i ferd med å etablere seg, har nærmest alle handlet på nett. For mange er det blitt den foretrukne handelskanalen. Når de etablerer sine egne hjem i fremtiden, kommer de til å handle mye på nett, sier han.

- Hvor store kan dere bli?

- Vi kommer til å bli en av de store i Skandinavia på glass og interiør, og overskuddet kommer til å øke. Vi kan godt nå 100 millioner kroner i omsetning innen noen år, svarer Hulaas.

I dag eier Hulaas og kona Merete Lund Hulaas 80 prosent av selskapet.

- Vi klarer oss fint som familiebedrift inntil videre. Foreløpig har vi ikke hastverk, men med mer kapital og massiv markedsføring kan vi få opp veksten ytterligere.

- Etter hvert kommer vi til å se oss om etter strategisk samarbeidspartner.

- Det kan for eksempel være en av leverandørene våre eller en annen aktør som allerede jobber i bransjen. Da kan både emisjon og salg av bedriften være alternativer, sier han.