<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Salget falt med én milliard

NorgesGruppen varslet allerede for ett år siden at salgstallene trolig ville falle i 2022. Og det gjorde de. Fasiten er en tilbakegang på én milliard kroner i første halvår.

Publisert 31. aug. 2022
Oppdatert 31. aug. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 586 ord
Article lead
lead
MILLIARDOVERSKUDD: Konsernsjef Runar Hollevik presenterte halvårsresultatene til styret i NorgesGruppen onsdag ettermiddag, før det ble godkjent og meldt til børsen, hvor dagligvaregiganten har utstedt obligasjoner. Foto: Iván Kverme
MILLIARDOVERSKUDD: Konsernsjef Runar Hollevik presenterte halvårsresultatene til styret i NorgesGruppen onsdag ettermiddag, før det ble godkjent og meldt til børsen, hvor dagligvaregiganten har utstedt obligasjoner. Foto: Iván Kverme

NorgesGruppen omsatte for vel 49,4 milliarder kroner i årets seks første måneder, noe som 996 millioner mindre enn samme periode i fjor.

Når kostander var trukket fra, endte resultatet før skatt på nesten 1,7 milliarder kroner, en svekkelse på 32,4 prosent mot fjorårets første halvår.

Resultat etter skatt ble nesten 1,3 milliarder kroner, noe som er en svekkelse på 627 millioner eller 33 prosent. Driftsmarginen i første halvår i år er 3,4 prosent mot 4,9 i fjor.

NorgesGruppen H1 2022

(Mill kr.) 2022 2021
Driftsinntekter 49 424 50 420
Driftsresultat 1 668 2 466
Resultat før skatt 1 642 2 444
Halvårsresultat 1 280 1 907

Forventet utvikling

Selv om omsetningen for konsernet har gått tilbake med to prosent, så er den betydelig høyere enn hva det var i første halvår av 2019, året før pandemien slo.

– Tradisjonell dagligvare har gått ned med ca. 7 prosent, men er opp 15,8 prosent i forhold til 2019. Og det er en høyere enn en normal markedsvekst i dagligvarehandelen, sier konsernsjef i NorgesGruppen Runar Hollevik til Finansavisen.

Alt er utslag av pandemien, som blant annet første til at grensehandelen forduftet. Dermed flyttet handelen seg til butikker på norsk side av riksgrensen.

– En annen effekt av pandemien som vi ser nå, er at netthandelen har falt med 25 prosent i første halvår mot samme periode i fjor, sier Hollevik.

– Og nå har grensehandelen tatt seg opp igjen?

– Ja, det merker vi. Vi er medeiere i Eurocash i Sverige, og vi ser at nordmenn handler litt sjeldnere enn før, men handlekurven er større enn før,  sier Hollevik.

Priskutt

NorgesGruppen mener de har bidratt til lavere priser på dagligvare i Norge i første halvår.

Inflasjonen skyter i været, men statistikken viser at matvareprisene kun steg med 5 prosent i første halvår. Utviklingen var annerledes i andre land.

– I Sverige og Danmark har prisveksten i samme periode vært på henholdsvis 11,2 og 13 prosent, sier Hollevik.

Men prisene har jo først virkelig skutt i været etter 1. juli, og det er ikke med i NorgesGruppens tall?

Det er riktig, men selv om vi inkluderer juli, så er prisveksten 10,4 prosent i Norge og den er 13,5 og 14 prosent i våre to naboland, sier Hollevik,

Sjonglerer krisene

Ukraina-krigen har påvirket næringslivet i alle land, også NorgesGruppen. Men tross alle utfordringene, har konsernet unngått de verste smellene som andre har opplevd, blant annet med varemangel.

Også økende priser på drivstoff, energi og varer har konsernet taklet, selv om det merkes at innsatsfaktorene øker i pris.

– Jeg er godt fornøyd med at vi ikke lar oss distrahere av faktorer som er utenfor vår kontroll», sier Hollevik.

Han forteller at vareflyten fortsatt er god, at man har klart å redusere kostnader i perioden og effektivisert driften.

– Selvsagt er situasjonen krevende for hele verdikjeden, ikke bare oss, men vi skal komme oss sterkt gjennom den pågående situasjonen», sier sjefen for NorgesGruppen.

Kan komme priskutt

Han sier det er umulig å spå prisene fremover, men tror at det kan komme prisreduksjoner på enkelte varegrupper frem mot nyttår eller fra neste år.

– Vi ser at tilgjengeligheten til en del råvarer er blitt bedre, og det vil kunne føre til at prisene på enkelte dagligvarer vil bli lavere enn de er i dag, sier Hollevik.

NorgesGruppen eier dagligvarekjeder som Kiwi, Meny, Joker og Spar, samt noen andre mindre kjeder.

Konsernet eier også Asko, som er landets største grossist av matvarer, og leverer til dagligvarehandelen, hoteller, kantiner og bensinstasjoner. NorgesGruppen eier også kiosk- og serveringskjedene Mix, Jafs og Deli de Luca.

Største eier er Johansson-familien.