<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Salget falt med én milliard

NorgesGruppen varslet allerede for ett år siden at salgstallene trolig ville falle i 2022. Nå viser fasiten en tilbakegang på én milliard kroner i første halvår.

Publisert 31. aug. 2022
Oppdatert 31. aug. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 324 ord
MILLIARDOVERSKUDD: Konsernsjef Runar Hollevik presenterte halvårsresultatene til styret i NorgesGruppen onsdag ettermiddag, før det ble godkjent og meldt til børsen, hvor dagligvaregiganten har utstedt obligasjoner. Foto: Iván Kverme

NorgesGruppen omsatte for vel 49,4 milliarder kroner i årets seks første måneder, noe som 996 millioner mindre enn samme periode i fjor.

Når kostander var trukket fra, endte resultatet før skatt på nesten 1,7 milliarder kroner, en svekkelse på 32,4 prosent mot fjorårets første halvår.

Resultat etter skatt ble nesten 1,3 milliarder kroner, noe som er en svekkelse på 627 millioner eller 33 prosent. Driftsmarginen i første halvår i år er 3,4 prosent mot 4,9 i fjor.

NorgesGruppen H1 2022

(Mill kr.) 2022 2021
Driftsinntekter 49 424 50 420
Driftsresultat 1 668 2 466
Resultat før skatt 1 642 2 444
Halvårsresultat 1 280 1 907

Påstår priskutt for kunder

Selv om omsetningen for konsernet har gått tilbake med to prosent, så er det betydelig høyere enn hva det var i første halvår av 2019, året før pandemien slo.

Dagligvaresektoren i Norge var den store vinneren da grensene til utlandet ble stengt, og da spesielt Sverige. Milliarder av kroner som vanligvis fant veien til kasseapparater på svensk side av riksgrensen, havnet i stedet i norske dagligvareforretninger.

Konsernsjef Runar Hollevik påstår i en pressemelding at NorgesGruppen har bidratt til dempet prisvekst for norske dagligvarekunder i årets seks første måneder.

Som belegg for påstanden viser han til at prisveksten på dagligvarer i Norge kun var på fem prosent i årets seks første måneder, mens de i Sverige og Danmark var på henholdsvis 11,2 og 13 prosent i samme periode.

Det NorgesGruppen unnlater å nevne i pressemeldingen, er at prisene i norsk dagligvarehandel har steget kraftig fra 1. juli i år - dagen etter at bøkene for halvårsregnskapet ble lukket. 

Matvaregigant

NorgesGruppen eier dagligvarekjeder som Kiwi, Meny, Joker og Spar, samt noen andre mindre kjeder.

Konsernet eier også Asko, som er landets største grossist av matvarer, og leverer til dagligvarehandelen, hoteller, kantiner og bensinstasjoner.

NorgesGruppen eier også kiosk- og serveringskjedene Mix, Jafs og Deli de Luca. Største eier er Johansson-familien