<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

- Må tilbake til jappetiden for lignende veksttakter

Norske kjøpesentre har vært preget av pandemi og nedstenginger i to lange år. Nå er de imidlertid tilbake med et smell. Salget og besøket skyter i været.

Publisert 13. juli 2022
Oppdatert 17. juli 2022
Lesetid: 5 minutter
Artikkellengde er 1026 ord
Øker mest: Oslo City økte omsetningen med 105,5 prosent fra 2021.  Foto: Are Haram

Omsetningen i Norges 60 største kjøpesentre i første halvår er 14,1 prosent høyere enn samme periode i 2019. Det var det siste normale året før coronaviruset traff verden.

Nå har samfunnet vært åpent en stund, men den sterke veksten fortsetter fra forrige kvartal da omsetningen økte med 17,8 prosent. I andre kvartal er veksten 15,1 prosent 

– De siste årene har vært preget av pandemien, og i år har det generelt vært stor vekst i bysentre som tidligere var underlagt reguleringer og nedstenginger, sier kjøpesenteranalytiker Tore Kvarud til Finansavisen.

Spår normalisering: Tore Kvarud, Kvarud analyse Foto: Finansavisen

Enorm rekyl

De sentrene som øker omsetningen mest ligger alle i Oslo. Økningen for Oslo City, Oslobukta i Bjørvika og Oslo S Shopping, er hver for seg på over 100 prosent.

 På Aker Brygge og Storo Storsenter er økningen på henholdsvis 77,8 og 60,3 prosent.

– Vi må tilbake til jappetiden for lignende veksttakter, sier Kvarud.

Han driver selskapet Kvarud Analyse og har fulgt utviklingen for kjøpesenterbransjen i en årrekke. Under coronapandemien har ingenting vært som normalt, slik at mye av veksten som nå registreres er en følge av de mange nedstengingene i fjor og 2020.

Inflasjonsspøkelse

Kvarud forventer at veksttakten vil normalisere seg over sommeren og utover høsten.

– ­Kjøpesentrene har i en periode hatt en svakere vekst enn butikkhandelen, og tapt terreng på grunn av restriksjonene. I år har det vært motsatt, sier han.

Nå er det også andre utfordringer som vil prege omsetningen til kjøpesentrene fremover.

– Økte priser generelt, økte renter og strømpriser vil minske forbrukerens konsum, sier Kvarud.

Vridning i konsum

Den største omsetningsøkningen hos kjøpesentrene er innenfor servering-og servicebransjen. Veksten er på henholdsvis 73,4 prosent og 49,9 prosent.

Også innenfor segmentene klær, sko og vesker, er veksten sterk. Omsetningen av disse varegruppene har økt med 40 prosent fra første halvår i fjor.

I fjor sommer kunne Finansavisen fortelle at Vinmonopolet var vinneren blant alle forretningene i norske kjøpesentre. Årsaken var at Vinmonopolet ikke hadde konkurranse fra verken Systembolaget i Sverige eller stengte taxfreeutslag på flyplasser og ferger.

I år er situasjonen snudd på hodet. Vinmonopolets salg i Norge falt med 20 prosent i første halvår målt mot samme periode i fjor. Det er samtidig høyere enn hva det var i årets seks første måneder i 2019.

NORGES 60 største kjøpesentre 1. halvår 2022, bruttoomsetning i mill.kr

1.halvår 2022 Senter Sted 1.halvår 2022 1. halvår 2021 Endring i prosent
1 Lagunen Storsenter *) Bergen 1819 1706 6,7
2 Strømmen Storsenter *) Strømmen 1693 1231 37,5
3 Sandvika Storsenter *) Sandvika 1607 1329 21,0
4 AMFI Moa Ålesund 1450 1343 8,0
5 Storo Storsenter *) Oslo 1437 896 60,3
6 CC Vest *) Oslo 1270 1033 22,9
7 Sørlandssenteret Kristiansand 1234 1167 5,8
8 Kvadrat Sandnes 1174 1115 5,3
9 Sartor Storsenter *) Straume 1135 1037 9,4
10 Jekta Storsenter 1) Tromsø 1093 1034 5,7
11 City Nord *) Bodø 1052 963 9,3
12 Ski Storsenter *) Ski 1049 831 26,2
13 AMFI Roseby 2) Molde 976 965 1,1
14 Jessheim Storsenter *) Jessheim 961 827 16,1
15 City Lade 3) Trondheim 948 887 6,8
16 City Syd Trondheim 900 858 4,9
17 Åsane Storsenter *) Bergen 888 857 3,6
18 ALNA Senter *) Oslo 885 736 20,3
19 Vestkanten Storsenter *) Bergen 859 819 4,9
20 Aker Brygge *) Oslo 817 460 77,8
21 Oslo City *) Oslo 808 393 105,5
22 AMFI Madla Hafrsfjord 804 781 3,0
23 Alti Vinterbro Senter *) Vinterbro 763 797 −4,2
24 AMFI Steinkjer Steinkjer 724 675 7,4
25 Horisont *) Bergen 717 687 4,4
26 Gulskogen Senter *) Drammen 716 556 28,8
27 Jærhagen Klepp 692 708 −2,2
28 Metro Senter *) Skårer 677 568 19,3
29 Oslobukta *) Oslo 666 230 189,7
30 Lambertseter Senter *) Oslo 654 539 21,4
31 Herkules *) Skien 654 561 16,5
32 Alti Farmandstredet *) Tønsberg 634 519 22,1
33 Østfoldhallene *) Fredrikstad 620 579 7,1
34 Strandtorget Lillehammer 594 592 0,3
35 CC Gjøvik Gjøvik 590 555 6,3
36 Trondheim Torg 4) Trondheim 583 425 37,1
37 CC Hamar Hamar 583 534 9,2
38 Oasen Kjøpesenter *) Bergen 577 535 7,8
39 Bergen Storsenter *) Bergen 565 497 13,7
40 Buskerud Storsenter *) Krokstadelva 556 499 11,3
41 Liertoppen Kjøpesenter *) Lier 540 528 2,2
42 Solsiden Kjøpesenter Trondheim 529 433 22,3
43 Tveita Senter *) Oslo 529 447 18,4
44 M44 Bryne 509 499 1,9
45 Stovner Senter *) Oslo 509 411 23,9
46 Byporten Shopping *) Oslo 501 215 133,7
47 Sirkus Shopping Trondheim 497 433 14,8
48 Trekanten Senter *) Asker 495 457 8,5
49 Oslo S Shopping *) Oslo 492 204 141,5
50 Amanda Storsenter *) Haugesund 489 456 7,4
51 Alti Magneten Levanger 486 473 2,8
52 Torvbyen *) Fredrikstad 474 426 11,1
53 Oasen Storsenter a) Karmøy 469 439 6,8
54 Fornebu S *) Bærum 466 449 3,7
55 AMFI Alta Alta 459 415 10,6
56 Down Town *) Porsgrunn 457 429 6,5
57 Galleriet *) Bergen 455 351 29,6
58 Bryn Senter *) Oslo 441 365 20,7
59 Tvedtsenteret Stavanger 428 418 2,3
60 Holmen Senter *) Asker 427 447 −4,6

1) Egon og Power åpnet i mars 2021

2) Amfi Roseby og Molde Storsenter ble 10. mai 2022 slått sammen til Amfi Roseby

3) Hele plan 1 ble stengt ned 25.1. 2021. Bygget om og gjenåpnet 21.10.2021

4) Vinmonopol åpnet 28.1.2021

*) Pålagt nedstengt i perioder av tidsrommet 23. januar-6.mai 2021

Kilde: Kvarud Analyse

Nyheter
Børs
Handel