Starbucks er enige med ferskmatprodusenten Bolthouse Farms om salg av sin produktlinje for kaldpresset juice, Evolution Fresh, skriver Wall Street Journal.
Transaksjonen ventes ifølge Bolthouse sluttført senere i år. Betingelser blir ikke offentliggjort, men Starbucks ser ikke for seg noen «betydelige» finansielle effekter.
Juice-salget er i tråd med uttalelser fra konsernsjef Howard Schultz om å snevre fokus inn på forbedring av den amerikanske kjernevirksomheten. Da Schultz i april i år tok fatt på sin tredje periode som sjef, var han raskt ute med å adressere behovet for økte investeringer i butikkene, inklusive 200 millioner dollar til ytterligere kompensasjon og kompetanseutvikling for ansatte.
Samtidig kuttet Schultz et tilbakekjøpsprogram for egne aksjer på milliarder av dollar.
Schultz var inne i sin andre periode som Starbucks-sjef da Evolution Fresh ble kjøpt for 30 millioner dollar i 2011. Starbucks åpnet flere nye juice-utsalg, men trappet ned prosessen ned etter at Kevin Johnson inntok sjefsstolen i 2017. Likevel har kjeden fortsatt å selge flaskene med Evolution Fresh-juice i alle sine USA-butikker.
Mandag opplyste Starbucks for øvrig at de forlater Russland permanent og stenger sine 130 butikker i landet etter invasjonen av Ukraina.