<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Starbucks kutter ut juicen

Kaffekjeden Starbucks selger sin produktlinje for kaldpresset juice til Bolthouse Farms. 

Publisert 25. mai 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 190 ord
Article lead
lead
NO MORE JUICE: For Starbucks, ledet av Howard Schultz. Foto: Bloomberg
NO MORE JUICE: For Starbucks, ledet av Howard Schultz. Foto: Bloomberg

Starbucks er enige med ferskmatprodusenten Bolthouse Farms om salg av sin produktlinje for kaldpresset juice, Evolution Fresh, skriver Wall Street Journal.

Transaksjonen ventes ifølge Bolthouse sluttført senere i år. Betingelser blir ikke offentliggjort, men Starbucks ser ikke for seg noen «betydelige» finansielle effekter.

Juice-salget er i tråd med uttalelser fra konsernsjef Howard Schultz om å snevre fokus inn på forbedring av den amerikanske kjernevirksomheten. Da Schultz i april i år tok fatt på sin tredje periode som sjef, var han raskt ute med å adressere behovet for økte investeringer i butikkene, inklusive 200 millioner dollar til ytterligere kompensasjon og kompetanseutvikling for ansatte.

Samtidig kuttet Schultz et tilbakekjøpsprogram for egne aksjer på milliarder av dollar.

Schultz var inne i sin andre periode som Starbucks-sjef da Evolution Fresh ble kjøpt for 30 millioner dollar i 2011. Starbucks åpnet flere nye juice-utsalg, men trappet ned prosessen ned etter at Kevin Johnson inntok sjefsstolen i 2017. Likevel har kjeden fortsatt å selge flaskene med Evolution Fresh-juice i alle sine USA-butikker.

Mandag opplyste Starbucks for øvrig at de forlater Russland permanent og stenger sine 130 butikker i landet etter invasjonen av Ukraina.

Nyheter
Handel