Varsler kraftig prishopp for øl
Bryggeriene treffes hardt av kostnadsøkninger, men øltørste kunder betaler regningen.
![](https://dev-imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F62646307.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D1e8371e51948894355fd0dcd64d2d1cfdf4935f96ffb728bc9c5433f413099e0)
Heineken la onsdag frem et resultat etter skatt på 417 millioner euro i første kvartal, noe som var mer enn det dobbelte sammenlignet med samme periode i fjor.
Omsetningen steg mer enn ventet, nærmere bestemt med 25 prosent til 5,8 milliarder euro, og aksjen belønnes med over 4 prosent oppgang på Amsterdam-børsen onsdag ettermiddag.
Topplinjeveksten henger sammen med at europeiske forbrukere returnerte til barene samtidig med lettelser i coronarestriksjonene, men verdens nest største bryggeriselskap advarer mot en kraftig prisoppgang i takt med tilsvarende kostnadsøkninger.
Øltørste kunder betaler
Bryggeriet rammes eksempelvis av prisoppgang på korn, importert i stor skala fra krigsherjede Ukraina og angriperen Russland som har blitt straffet med sanksjoner. I tillegg har oppsvinget i energiprisene gjort transporten dyrere.
– Det faktum at prisene kan stige så mye, samtidig som også volumene øker kraftig, er en sterk forklaringsmodell for å bevise at sektoren kan overføre kostnader til kunder med prissettingen både i år og neste år, sier Bernstein-analytiker Trevor Sterling til Financial Times.
Andre bryggeriaksjer utmerker seg også positivt. Verdens største bryggeriselskap, Anheuser-Busch InBev, stiger nesten 3 prosent i onsdagens førhandel på Wall Street, mens Carlsberg er opp over 3 prosent i København.