<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Valper og kattunger ga rekordår

Flere kjæledyreiere, flere butikker, økt snittsalg og «formidabel vekst» for nettbutikken bidro til at Musti Norge kunne legge bak seg et rekordår i 2020/21.

Publisert 6. feb. 2022
Oppdatert 8. feb. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 666 ord
Article lead
lead
KRAFTIG VEKST I 2020 OG 2021: – Vi så en vekst i antallet valper og kattunger i markedet; en trend bransjen totalt sett vil nyte godt av i flere år, sier Erik Ringen Skjærstad, adm. direktør i Musti Norge. Foto: Johnny Vaet Nordskog
KRAFTIG VEKST I 2020 OG 2021: – Vi så en vekst i antallet valper og kattunger i markedet; en trend bransjen totalt sett vil nyte godt av i flere år, sier Erik Ringen Skjærstad, adm. direktør i Musti Norge. Foto: Johnny Vaet Nordskog

Finske Musti åpnet sin første butikk i Norge i oktober 2016. I regnskapsåret 2019/20 kunne dyrebutikkjeden vise til en vekst på 68 prosent til 270 millioner kroner i Norge. Da Finansavisen for et års tid siden omtalte den kraftige veksten sa Musti Norge-sjef Erik Ringen Skjærstad at han regnet med å passere en omsetning på 400 millioner kroner i 2020/21.

Ferske regnskapstall for 2020/21 viser at dette målet ble nådd med god margin. I regnskapsåret som ble avsluttet 30. september i fjor kunne Musti Norge notere en omsetning på like under 480 millioner kroner. Det er en vekst på formidable 77,3 prosent. Driftsresultatet viste 12 millioner kroner.

– 2021 følger samme trend som 2020, tross krevende omstendigheter som hele varehandelen har vært påvirket av. Gjennom hele pandemien har vi kunnet holde butikkene åpne fordi vi tjener en viktig samfunnsoppgave på lik linje med dagligvare og apotek, og pandemien har derfor ikke bremset ekspansjonen av nye butikker, sier Ringen Skjærstad.

– I tillegg så vi i 2021 en sterk utvikling drevet av forbrukerens skifte fra tjenester til varer samt en vekst i antallet valper og kattunger i markedet; en trend bransjen totalt sett vil nyte godt av i flere år, fortsetter han.

Han påpeker at tallene for 2021 inkluderer omsetningen i Vetzoo.no. Denne omsetningen utgjorde cirka 10 prosent av Musti Norges samlede omsetning i fjor.

ROM FOR FLERE: Musti Norge planlegger å åpne mellom 10 og 20 nye butikker i år. Foto: Musti Norge

Ekspanderer

Musti Norge åpnet 12 nye butikker i løpet av fjoråret, og kjeden talte 51 butikker ved utgangen av 2020/21.

– Nye butikker bidro selvsagt til veksten i fjor, men vi hadde en organisk vekst på godt over 20 prosent, sier Ringen Skjærstad, som på torsdag åpnet nok en ny Musti-butikk.

– Planen er å åpne mellom 10 og 20 nye butikker i inneværende regnskapsår.

Vi forventer en nedkjøling etter en opphetet Covid-periode,
Erik Ringen Skjærstad, Musti Norge

Ettersom finske Musti Group nå er børsnotert ønsker Musti Norge-sjefen ikke å opplyse omsetningsmål for for inneværende regnskapsår. Med den kraftige etableringstakten er det nærliggende å anta at veksten vil bli høy også i år.

– Vi planlegger for god vekst også i år, ja, men vi forventer en nedkjøling etter en opphetet Covid-periode, sier han og fortsetter:

– Musti er blant de raskest voksende kjedekonseptene i Norge av flere årsaker. Ikke bare har vi truffet en trend som handler om et organisk skifte fra pris til faghandel, vi har uten tvil også aksellerert som følge av pandemien, da forbrukerne har hatt mer hjemmetid med kjæledyrene og flyttet sitt forbruk fra tjenester til varer.

Ifølge årsberetningen opplever Musti Norge «formidabel vekst» med sin nettbutikk. Ringen Skjærstad forteller at netthandelen nå nærmer seg 20 prosent av omsetningen.

Musti Norge*

(Mill. kr) 2020/21 2019/20
Driftsinntekter 479,3 270,3
Driftsresultat 12,1 5,6
Resultat før skatt 11,5 4
Årsresultat 18,3 4

*Avvikende regnskapsår, 01.10-30.09

– Økt snitthandel

Musti Norge kunne kalle seg landets største kjæledyr-aktør etter bare fem år på markedet. Bransjen generelt har opplevd «covid-boost», og Musti Norge melder om økt snitthandel i 2020/21.

– Snitthandelen har gått opp blant annet fordi omsetningen på mer stabile, prisdrivende kategorier som fôr har økt betydelig. Samtidig har hjemmekontor ført til mer aktivitet med kjæledyrene; en aktivitet som krever mer utstyr og bekledning. I sum har dette drevet snittsalget opp. Det er nok en trend hele bransjen har opplevd de siste par årene.

– Ifølge årsrapporten mister dagligvarehandelen andeler i kategorien?

– Vi har indikasjoner på at faghandelen  eller rene dyrebutikk-aktører  og semi-faghandel, for eksempel hagesentre, vokser raskere enn totalmarkedet, ja.

Eieren Musti Group opererer i Finland, Sverige og Norge. Konsernet nådde i 2020/21 et driftsresultat på 28,4 millioner euro av en omsetning på like under 341 millioner euro.

– Hva er taket på antallet butikker i Norge?

– Det er umulig å si. Det avhenger av hvordan markedet utvikler seg. I Finland har vi 130 butikker, sier Ringen Skjærstad.