<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Julehandelen utgjorde nesten 130 milliarder

For andre år på rad ble julehandelen i Norge dratt opp av pandemien. I år juleshoppet vi for nesten 130 milliarder kroner i november og desember.

Publisert 10. jan. 2022
Oppdatert 10. jan. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 150 ord
lead
PANDEMI-PÅVIRKET: Vi kjøper mer varer når vi tilbringer mye tid hjemme, mener Virke. Det påvirket julehandelen. Foto: NTB
PANDEMI-PÅVIRKET: Vi kjøper mer varer når vi tilbringer mye tid hjemme, mener Virke. Det påvirket julehandelen. Foto: NTB

– Koronapandemien påvirker fortsatt økonomien og handlemønstrene våre på flere måter. Vi kjøper mer varer når vi tilbringer mye tid hjemme, mange har fortsatt god økonomi og oppsparte midler, og trenden med økt netthandel fortsetter, sier leder for bransjepolitikk Jarle Hammerstad i Virke.

Foreløpige tall fra Virke viser at julehandelen for 2021 økte med drøye 2 prosent fra året før og landet på om lag 128–129 milliarder kroner. Trenden fra tidligere under pandemien med økt netthandel holder seg. Også grensehandelen sank merkbart da smitteverntiltakene på nytt ble skjerpet i desember.

Hammerstad sier bildet fra 2021 viser hvor viktig det er å få gjort noe med grensehandelen.

Årets julehandel ligger 4–5 milliarder over nivået i 2020, og mellom 6 og 7 milliarder over prognosene fra Virke, som anslo at det ville bli en nedgang målt mot året før.

De foreløpige resultatene bygger på kjøpesentertall fra Kvarud Analyse, analyser fra Virke og SSBs tall for november.

Nyheter
Handel