<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vingiganten Solera blir dansk

Danske Royal Unibrew legger 1.060 millioner kroner på bordet og kjøper vin- og drikkevaregiganten Solera Beverage Group, med virksomhet i Norge, Sverige og Finland.

Publisert 2. juli 2021
Oppdatert 2. juli 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 421 ord
SELGER TIL DANSKER: – At Royal Unibrew har valgt å investere i Solera Beverage Group gjør meg stolt, sier Ole Petter Wie, konsernsjef i Solera Beverage Group Holding. Foto: Eivind Yggeseth

(Artikkelen oppdateres)

Solera Beverage Group er en gigant innen distribusjon av vin - men også annen drikke med og uten alkohol - I Norge, Sverige og Finland. I fjor økte konsernet sin omsetning med 20 prosent til 1,87 milliarder kroner.

Nå har Royal Unibrew fattet interesse for Solera Beverage Group. Danskene blar opp 770 millioner danske kroner (1.060 millioner norske kroner) og sikrer seg 100 prosent eierskap i selskapet.

– Royal Unibrew kjøper Solera Beverage Group på gjeldfri basis. De har vurdert vår normaliserte EBITDA - EBITDA uten Covid-19-effekt - til 100 millioner kroner, og betaler altså rundt 11 ganger EBITDA, sier Ole Petter Wie, konsernsjef i Solera Beverage Group Holding.

Selger er private equity-selskapet CapMan (80,4 prosent) og en gruppe enkeltpersoner; blant andre COO Stefan Norberg (2,3 prosent) og Christer Berens (2,1 prosent).

– CapMan har eid oss siden 2011, og det var de som initierte prosessen. Vi har hatt en strukturell prosess i noen måneder, og har vært i kontakt med flere potensielle kjøpere, sier Wie.

Kan få inn nye produkter

Royal Unibrew er børsnotert i Danmark og omsatte i fjor for 7,56 milliarder danske kroner. Selskapet er representert innenfor samtlige drikkevarekategorier, men er desidert størst innen øl og brus og har merker som Heineken, Pepsi, Lapin Kulta, Hartwall (i Finland), Faxe (i Danmark). Produktene selges i over 65 ulike land. Royal Unibrew eier også 25 prosent av aksjene i Hansa Borg.

– Hva er det som gjør Royal Unibrew til en god eier for Solera?

– Først og fremst det faktum at de er en langsiktig, industriell eier. I vår business er langsiktighet viktig, da det tar lang tid å opparbeide gode relasjoner med produsentene. I tillegg er de veldig fokusert på vekst, og de har ingen egen operasjon i Norge foruten eierposten i Hansa Borg, sier Wie.

– Får det noen konsekvenser for Solera Beverage Group som selskap at dere får en annen drikkevareaktør som eier?

– De har en portefølje som det kan bli naturlig at vi får inn deler av på sikt. De selger lite vin i dag, kun litt i Finland, så det kan også hende at Royal Unibrew får inn noen av våre produsenter i de markedene de er til stede i, fortsetter han.

I Norge favner Solera en rekke datterselskaper, blant annet Stenberg & Blom, Best Cellars, Einar A. Engelstad, Multibev og Eurowine. Disse selskapene har produkter som Borgogno, Fontanafredda, Alexandre Bonnet, Champagne Lanson, Peroni (øl) og San Pellegrino i sin portefølje.

Gjennomføringen av oppkjøpet er gjenstand for regulatoriske vurderinger, noe som forventes å skje i løpet av tredje kvartal 2021.

Solera Beverage Group Holding

(Mill. kr)20202019
Driftsinntekter1.867,41.555,6
Driftsresultat93−93,1
Resultat før skatt73,1−129,6
Årsresultat56,8−131,8