(Artikkelen oppdateres)
Solera Beverage Group er en gigant innen distribusjon av vin - men også annen drikke med og uten alkohol - I Norge, Sverige og Finland. I fjor økte konsernet sin omsetning med 20 prosent til 1,87 milliarder kroner.
Nå har Royal Unibrew fattet interesse for Solera Beverage Group. Danskene blar opp 770 millioner danske kroner (1.060 millioner norske kroner) og sikrer seg 100 prosent eierskap i selskapet.
– Solera Beverage Group har bygd opp en sterk forretning i Norge, Sverige og Finland. Dette vil gi oss en sterk nordisk plattform, hvor vi kan utvikle Norden til et fullstendig multi-drikkevaremarked for Royal Unibrew, sier Lars Jensen, konsernsjef i Royal Unibrew, som i tillegg til egne merker representerer Heineken og PepsiCo i Nord-Europa.
Selgerne er finske CapMan (80,4 prosent) og ledende ansatte i Solera Beverage Group.
– Vi er veldig glade for å kunne offentliggjøre denne avtalen. Royal Unibrew er et ledende
regionalt multi-drikkevareselskap med fokus på vekst. At de har valgt å investere i Solera
Beverage Group gjør meg stolt, sier Ole Petter Wie, konsernsjef i Solera Beverage Group Holding.
I Norge favner Solera en rekke datterselskaper, blant annet Stenberg & Blom, Best Cellars, Einar A. Engelstad, Multibev og Eurowine. Disse selskapene har produkter som Champagne Lanson, Nicolas Feuillatte, Louis Moreau, Marqués de Cáceres, Barone Ricasoli, Perono (øl) og San Pellegrino i sin portefølje.
Gjennomføringen av oppkjøpet er gjenstand for regulatoriske vurderinger, noe som forventes å skje i løpet av tredje kvartal 2021.
Solera Beverage Group Holding
(Mill. kr) | 2020 | 2019 |
Driftsinntekter | 1.867,4 | 1.555,6 |
Driftsresultat | 93 | −93,1 |
Resultat før skatt | 73,1 | −129,6 |
Årsresultat | 56,8 | −131,8 |