Finanstilsynet foreslår i et høringsbrev å helt forby returprovisjon ved formidling av spareprodukter.
Konkurransetilsynet er enig, og mener at forbudet vil være bra for norske bank- og forsikringskunder, ifølge en melding.
– Et slikt forbud gjør det enklere for kundene å sammenligne priser på ulike spareprodukter, som for eksempel fond. Det kan føre til økt konkurranse og gjøre det lettere å oppnå lavere priser, sier økonom Magne Geber i Konkurransetilsynets avdeling for finans og kommunikasjon.
Et forbud vil føre til at betaling for rådgivningstjenester skilles fra spareproduktet og kunden kan da velge den vil betale for investeringsrådgivning eller ikke.
Vil bedre konkurransen
Dette innebærer at bank- og forsikringsselskaper verken kan motta eller gi betaling til andre enn kunden, samt at det gjør det lettere for forbrukerne å forstå hva de egentlig betaler for innenfor fonds- og aksjesparing.
Distributørene må da konkurrere om å tilby de beste spareproduktene og rådgivningstjenestene separat.
– Et forbud kan bidra til bedret konkurranse mellom etablerte aktører i bank- og forsikringsmarkedet, samt lavere etableringshindre for uavhengige distributører av spareprodukter og rådgivningstjenester. Dette kan gi kundene lavere priser og bedre tjenester, sier Geber videre.