<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Sterkt kvartal for Elmera

Både høye strømpriser og kundevekst sender Elmera Groups resultater høyere.

    Publisert 3. nov. 2022 kl. 07.39
    Oppdatert 3. nov. 2022 klokken 07.44
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 235 ord
    TJENER MER: Elmera Group, her ved konsernsjef Rolf Barmen. Foto: Iván Kverme

     

    Saken oppdateres

    SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.00

    Tredje kvartal ble et sterkt kvartal, opplyser Elmera Group i sin kvartalsrapport. Selskapet var tidligere kjent som Fjordkraft.

    Netto inntekter endte på 424 millioner kroner, en økning på 15 prosent fra samme periode i fjor. Brutto var inntektene opp 167 prosent til nær 6,3 milliarder kroner, som følge av høyere spotpriser for strøm.

    Justert driftsresultat ble på 121 millioner, en vekst på 33 prosent. Ordinært driftsresultat endte på 71,7 millioner kroner, mot 39,7 millioner i tredje kvartal i fjor.

    Resultatet etter skatt ble på 25,6 millioner, opp fra 22,0 millioner i tredje kvartal 2021.

    Positiv trend

    Selskapet hadde en kundevekst på 3.500 leveringspunkter innen forbrukersegmentet, til totalt 664.000. Elmera peker her på en positiv trend, som dessuten har forsterket seg inn i inneværende kvartal.

    Videre forklarer Elmera at positive effekter fra fastprisavtaler i Norden veide opp for negative virkninger fra profilkostnader i perioden. Sistnevnte påvirkes stadig av store prisforskjeller på strøm i ulike områder i Norden.

    I bedriftsmarkedet var kundeveksten flat, med 117.000 leveringspunkter.

    Fastholdte forventninger

    Forventningen for hele 2022 og neste år fastholdes, ifølge TDN Direkt.

    Netto omsetning forventes til rundt 1.600–1.650 millioner, mens justert driftsresultat anslås å bli på rundt 500–550 millioner.

    Det justerte driftsresultatet i år ventes imidlertid å komme inn i den lave delen av intervallet, ifølge nyhetsbyrået.

    Selskapet holder også på målet om investeringer på 65–70 millioner pr. år. Salgskommisjoner ventes fremdeles i området 180–200 millioner kroner årlig, ifølge TDN Direkt.