<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

GM utfordrer Tesla på energilagring

GM satser stort på energilagring, og oppretter en egen enhet som skal utfordre Tesla. 

Publisert 11. okt. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 306 ord
TOVEIS: Akkurat som med Fords F-150 Lightning vil Silverado EV (bildet) ha toveis strømkapasitet, som betyr at den kan fôre husene med strøm ved eventuelle strømbrudd. FOTO: GM

General Motors ekspanderer bedriften utover ren bilproduksjon, og har planer om å tilby energilagring og -styringstjenester til både privatkunder og bedriftsmarkedet.

GM har opprettet en ny enhet de kaller GM Energy, som skal kombinere den eksisterende offentlige ladetjenesten Ultium Charge 360 ​​med to nye enheter, Ultium Home og Ultium Commercial, som vil tilby stasjonære lagringsbatterier, solcellepaneler og hydrogenbrenselceller, skriver Reuters. 

– Tesla eneste konkurrent

– Påliteligheten til det amerikanske strømnettet har aldri vært viktigere, sier konserndirektør Travis Hester i GM. 

UTFORDRER ELON: GMs konsernsjef Mary Barra opprettet en egen virksomhet for å utfordre Tesla på energilagring. Foto: Bloomberg

– GM Energy har muligheten til å bidra til å levere bærekraftige energiprodukter og -tjenester som kan bidra til å dempe effekten av kraft strømbrudd og gi kundene en robust og kostnadseffektiv energistyring, fortsetter han. 

Ifølge Hester ser GM en et potensielt markedet på mellom 120 og 150 milliarder dollar i energilagring og styring. 

– Vår konkurrent på dette området på bilprodusentsiden er egentlig bare Tesla, som er et sterkt energiledelsesselskap, sier Hester. som mener det er mange likhetstegn med mellom Tesla og GM. 

Ifølge Reuters har Tesla holdt på med energiproduksjons- og lagringsvirksomhet i syv år, med blant annet solcellepaneler og stasjonære batterier. Men selskapet tapte 129 millioner dollar i fjor, etter å ha fått en omsetning på 2,8 milliarder dollar. 

Toveisstrøm

Akkurat som Teslas Powerwall-enheter, vil Ultium Home-tjenesten tilby stasjonære veggbokser, med salgsstart er satt til slutten av 2023 – ganske samtidig som de første elektriske Silverado EV-lastebilene blir lansert for privatkunder. 

I likhet med Fords F-150 Lightning vil Silverado EV ha toveis strømkapasitet, noe som betyr at den kan gi strøm tilbake til huset under et eventuelt strømbrudd. 

GMs kommersielle tjeneste vil også tilby en lignende kapasitet til bedrifter, men gjennom større stasjonære lagringsenheter sammen med mikronett koblet til hydrogenbrenselceller utviklet av den amerikanske bilkjempen. Da vil bedrifter i tur kunne selge energi tilbake til strømleverandørene i perioder hvor det er høyt strømforbruk. 

Nyheter
Børs
Energi
Bil