<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Seaway 7-emisjon til kjemperabatt

Seaway 7s største eiere får real rabatt når de går inn med drøyt 2 milliarder kroner til havvindselskapets nybyggprogram.

Publisert 5. okt. 2022
Oppdatert 5. okt. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 292 ord
Article lead
lead
HENTER MILLIARDER: Seaway 7 skaffer finansiering til sine to nye havvindinstallasjonsfartøyer. Foto: Seaway 7
HENTER MILLIARDER: Seaway 7 skaffer finansiering til sine to nye havvindinstallasjonsfartøyer. Foto: Seaway 7

SEAW7

Styret i havvindselskapet Seaway 7 har besluttet at tegningskursen i selskapets tidligere kunngjorte fortrinnsrettsemisjon på 200 millioner dollar skal være på 4,83 kroner. Tidligere onsdag ble aksjen handlet til opp mot 8,50 kroner på Euronext Growth.

Det er også fastsatt at det vil bli utstedt 436.562.575 nye aksjer i forbindelse med fortrinnsrettsemisjonen – like mange som eksisterer i Seaway 7 i dag. Det gir et proveny på cirka 2,11 milliarder kroner.

Emisjonen er fullt ut garantert av selskapets tre største aksjonærer – det Kristian Siem -dominerte oljeserviceselskapet Subsea 7, Arne Blystads Songa og Lotus Marine.

Tegningskursen på 4,83 kroner gir garantistene en rabatt på cirka 27,6 prosent til det styret vurderer som teoretisk aksjekurs ekskludert tegningsretter, basert på Seaway 7-aksjens volumvektede snittkurs i en 30-dagers periode frem mot den ekstraordinære generalforsamlingen som avholdes torsdag 6. oktober.

Seaway 7-aksjens snittkurs i denne perioden har vært på 8,51 kroner, opplyses det. I forkant var det signalisert at rabatten ville bli satt til opp mot 28 prosent.

Finansiering av nybygg

9. september presenterte Seaway 7 en plan for finansieringen av de to nybyggene «Seaway Alfa Lift» og «Seaway Ventus», som ventes å bli levert i 2023 og å være i drift fra første halvår 2024.

Selskapet har estimert at nybyggprogrammet vil koste 550 millioner dollar fra tredje kvartal og frem til fartøyenes ferdigstillelse.

Totalt har selskapet villet hente 650 millioner dollar – til å dekke kostnadene for nybyggene og andre utgifter.

I tillegg til fortrinnsrettsemisjonen på 200 millioner dollar skal finansieringen hentes gjennom en bankfasilitet på 300 millioner dollar, der Subsea 7 stiller som garantist. Denne er imidlertid betinget av at fortrinnsrettsemisjonen gjennomføres.

Dessuten stiller Subsea 7 selv med et lån på 150 millioner dollar, dersom Seaway 7 benytter hele den ovennevnte kredittfasiliteten på 300 millioner dollar.