<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 2. sep. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 548 ord
UTJEVNER: I nærmeste fremtid vil vi også kunne bruke elbiler til å støtte og stabilisere strømnettet, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB

Vi må bruke strømmen smartere

Sist vinter oppfordret Statnett oss til å ikke lade elbilen mellom åtte og ni på morgenen. Men rushtiden i strømnettet kan omgås, hevder Jon Helsingeng i Eaton Norge.

Vi leser september på kalenderen, og kvikksølvet på termometeret har begynt å krype nedover på morgenen. Samtidig setter strømprisene i Sør-Norge nye rekorder nærmest dag for dag. En annen rekord som står for fall er nordmenns strømforbruk. Utover vinteren som var overgikk vi forbruksrekorden flere ganger, og Statnett er tydelig på at den økte elektrifiseringen av samfunnet bare tar strømforbruket vårt én vei, og det er oppover.

Utbygging av strømnettet og strømkapasiteten er kostbart, og er heller ikke alltid et godt miljøalternativ. Med batteriteknologi og energilagring kan man jevne ut dyre strømtopper på forbruket sitt, enten vi snakker om hjemme, på kontoret eller i en fabrikk.

Har du solceller på taket, kan batteriene også lagre den fornybare energien som en energireserve

Det fungerer på denne måten: Ved hjelp av smarte batterier kan strøm lagres på disse når prisen er billigst, for eksempel om natten. Når strømtoppene er på sitt høyeste, typisk på morgenen og ettermiddagen, brukes automatisk den batterilagrede strømmen i stedet for nettstrømmen. Slik kutter du effekttoppene og jevner ut forbruket over hele døgnet. Det gir billigere strømpriser – og mindre belastning på et allerede overbelastet strømnett.

Jon Helsingeng. Foto: Eaton Norge

Har du solceller på taket, kan batteriene også lagre den fornybare energien som en energireserve. På denne måten avlastes strømnettet ytterligere.

Det er selvsagt enkelt for de fleste å unngå å lade bilen mellom 08.00 og 09.00 på hverdager. Elbilen er heller ikke problemet her, snarere en del av løsningen. Utfordringen for de fleste kommer først når man ikke får vasket klær når man har ledig tid, satt på oppvaskmaskinen etter middag, eller må vente med å lage middag til strømtoppen har gitt seg. For industrien sier det seg selv at strømkapasitetsmangel kan få store konsekvenser dersom det går utover muligheten til å kjøre full produksjon.

Elektrifiseringen skjer, og er i høyeste grad ønsket politikk. I regjeringens nye klimaplan for 2021 – 2030 trekkes batterier frem som en nøkkelteknologi i omstillingen til et lavutslippssamfunn. Bygg- og anleggsbransjen og transportsektoren elektrifiseres i høyt tempo, og tar i bruk energilagring for å sikre stabil og fornybar energi inn i sine energikrevende operasjoner.

I Bergen har BKK og åtte partnere skapt en fossilfri byggeplass, hvor store battericontainere sikrer at de elektriske kjøretøyene har tilgang på nok strøm uten at de belaster det lokale strømnettet. BKK viser at det er mulig, og det er mulig nå.

I nærmeste fremtid vil vi også kunne bruke elbiler til å støtte og stabilisere strømnettet. Det betyr at vi kan bruke batteriene i elbilene våre begge veier. Har man overskuddsstrøm på elbilbatteriet kan denne selges tilbake til et strømnett som dermed får økt kapasitet. Med slike løsninger blir det enklere å delta på dugnaden hvor målet er å dempe belastningen på strømnettet.

Vi skal ikke være redde for at elektrifiseringen gjør at vi sitter med kald kaffe og biler som ikke kan lades i de hektiske morgentimene før jobb. Anleggsarbeidere skal ikke måtte skuffe med spade og bære murstein på ryggen bare fordi byggeplassene blir utslippsfrie. Batterier og energilagring må bli en del av klimaløsningen, og de første spadetakene er allerede tatt.

Jon Helsingeng

Adm. direktør for Eaton Norge

(Eaton Norge selger batteriene som omtales i innlegget. Red.)