Fra nyttår ble avhendingsloven endret, og det ble stilt betraktelig større krav til både kjøper og selger.
Målet var en tryggere bolighandel med færre konflikter mellom partene – og det målet er nådd, skriver Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) i en pressemelding.
– Implementeringen har gått enda bedre enn forventet, sier adm. direktør Carl O. Geving.
– Siden endringer ofte tar tid å innarbeide, tok vi høyde for at klagefrekvensen ville øke det første året, for deretter å falle ettersom endringene får satt seg. Vi kan så langt konstatere at det kommer overraskende få klager i kjølvannet av lovendringene.
Strengere krav
Etter endringene i avhendingsloven ble det ikke lenger lov å ta generelle forbehold, som for eksempel at boligen «selges som den er».
Det ble også stilt strengere krav til å få kartlagt eiendommens tekniske tilstand. Hovedtanken var at dersom kjøper får all informasjon, har vedkommende mindre å klage på.
– Det ser ut til at både forbrukere og profesjonelle har tilpasset seg endringene raskt, sier Geving.
– Altfor mange alvorlige konflikter
Regelendringene var omdiskuterte, men erfaringen er at den nye loven virker etter hensikten.
– Det var altfor mange alvorlige konflikter etter de gamle reglene, med store økonomiske konsekvenser for både kjøpere og selgere. De nye tilstandsrapportene gir bedre informasjon og bidrar til å avklare kjøpers forventninger til boligen. Dette er både selgere og kjøpere tjent med, sier Geving.
–Vi er i en tidlig fase av nye regler og må følge utviklingen over lenger tid for å få et klart bilde av alle virkningene, men det er gledelig å konstatere at innføringen av nye regler synes å bidra til en tryggere bolighandel.