<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Stengte flaggskip i Kina

Elon Musk vil gjøre Tesla «helt rå» på kundeservice. Nå har elbilprodusenten stengt sitt største «showroom» i Kina.

Publisert 2. nov. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 349 ord
ENDRER KURS: Tesla er på vei ut av sentralt beliggende «showrooms» i de store kinesiske byene. Foto: Bloomberg

I september ble det kjent at Teslas salgsstrategi i Kina ar under revurdering. «Showrooms» i prangende kjøpesentre i byer som Beijing skal stenges ned, og fokus skiftes til lokasjoner der leiekostnader er lavere og det går an å tilby reparasjoner.

To kilder med kjennskap til saken opplyser nå til Reuters at den amerikanske elbilprodusenten stengte ned sitt største «showroom» i Kina – i kjøpesenteret Parkview Green i Beijing, sent i forrige uke.

Kundeservice

Nyhetsbyrået har besøkt Parkview Green og fått stengningen bekreftet av en ansatt ved kjøpesenteret. Vinduene inn mot Teslas tidligere «showroom» over to etasjer er nå dekket av plakater tilhørende den neste leietakeren, en «streetwear»-kjede. 

– Deres kontrakt med oss gikk ut, og Tesla besluttet ikke å forlenge den, sier den ansatte om lokalene som var selskapets første butikk i Kina da den åpnet i 2013.

Strategiendringen henger sammen med konsernsjef Elon Musks klare mål om å gjøre Tesla «helt rå» på kundeservice. Dagens struktur hvor over halvparten av elbilprodusentens drøyt 200 utsalgssteder i Kina ligger i dyre, trange lokaler tillater reparasjoner og vedlikeholdstjenester i begrenset grad.

Tesla har trappet opp nyansettelser av teknikere og servicearbeidere i Kina, og Teslas kinesiske nettsted hadde pr. onsdag over 300 stillingsannonser ute, omtrent det samme som i september.

Priskutt

I motsetning til andre bilprodusenter eier Tesla sine butikker selv fremfor å bruke forhandlere, og selger også biler på nettet. Dette har ifølge Reuters gitt mer handlingsrom for å endre en strategi utviklet etter Apple-modellen med prangende butikker på dyre lokasjoner.

Nyhetsbyrået peker videre på at Tesla har kuttet startprisene på Model 3 og Model Y med så mye som 9 prosent i Kina, som en respons på tegn til svakere etterspørsel i verdens største bilmarked.

Ifølge tall fra China Passenger Car Association solgte Tesla 318.151 biler i Kina i løpet av de ni første månedene i 2022, 55 prosent flere enn i samme periode året før. Til sammenligning steg det samlede salget av el- og hybridbiler over 113 prosent.

Nyheter
Børs
Bil