Den tyske bilprodusenten bygger rundt 40.000 elektriske Mini-biler i året på fabrikken utenfor Oxford i Storbritannia, men innen utgangen av neste år vil det være over.
Nå flytter BMW produksjonen til et anlegg i Kina, som de eier sammen med kinesiske Great Wall Motor, skriver The Times. I tillegg vil en fabrikk i Leipzig i Tyskland også produsere Mini-bilene.
«Hjertet av Mini-produksjonen» forblir i Oxford
Stefanie Wurst, den nye sjefen for Mini, begrunner flyttingen med at fabrikken ved Oxford ikke er effektiv nok.
Blant annet produseres elektriske og fossildrevne biler på samme linje, og fabrikken trenger renoveringer og investeringer for å produsere elektriske kjøretøy på en effektiv måte.
De ikke-elektriske Miniene vil fortsatt bli produsert i Oxford frem til 2030, da alle Minier vil være elektriske. BMW insisterer på at «hjertet av Mini-produksjonen» vil forbli der, og ingen ansatte ved fabrikken vil miste jobben sin.
Et slag for elbil-satsingen
Flyttingen er samtidig et steg tilbake for Storbritannias elbilambisjoner, skriver The Times.
Det ikke så bra med Britishvolt om dagen, et nyoppstartet selskap som produserer elbilbatterier. The Financial Times skrev fredag at selskapet trenger 200 millioner pund i nødfinansiering frem mot neste sommer, og at de nå er i samtaler med investorer.
Selskapet har planer om å starte produksjon ved en «gigantfabrikk» i England i 2025, men kilder til Bloomberg sier at de vurderer å selge virksomheten sin i Storbritannia.