– Dette er tidenes verste elbilbudsjett, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
– I mai foreslo regjeringen moms for elbiler over 500.000 kroner. Nå følger de opp ved å sende enda flere regninger til de som velger elbil.
Blant forslagene til neste års statsbudsjett er at elbilister må betale mer i bompenger. I dag er grensen på 50 prosent av taksten for fossilbiler, men den foreslås økt til 70 prosent.
– Klimasatsingen svekkes
Regjeringen foreslår også å likebehandle elbiler i firmabilbeskatningen og å innføre full omregistreringsavgift for elbiler.
– Bileiere som gjør miljøvennlig valg er den store tapere og klimasatsingen svekkes, mener Bu.
Elbilforeninger mener meldingen til forbrukere har vært at det lønner seg å velge en nullutslippsbil fremfor en fossilbil. Dette prinsippet vrakes nå.
– Om lag tre av ti biler på veiene i Bergen og Oslo er elektriske. Regjeringen oppfører seg som om elbilmålet allerede er nådd, når realiteten er at mange fortsatt må overbevises om å kjøpe elbil, sier Bu.
Ny bompenge-rekord
Naf mener også dette er et grått statsbudsjett for samtlige bilister.
– Elbilen får en rekke økte avgifter. Økte bompenger, mer moms og vektavgift på kjøp av nye biler viser at dette handler det om å ta inn mest mulig penger, ikke om omstilling av bilparken, sier Naf-sjef Stig Skjøstad.
Han reagerer særlig på de foreslåtte prisøkningene i bomringene.
– I år blir det betalt inn 12,9 milliarder kroner i bompenger. Neste år åpnes det for å ta inn 16 milliarder kroner. Det er et tall vi aldri har sett før i bompengeinntekter, og det vil bety at for mange vil bompengeregningen øke, legger han til.