<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Norge verst i Europa

Etter et helt år med bare nedgang har salget av nye biler i Europa snudd opp igjen, men uten hjelp fra Norge, som hadde det største fallet av alle i august.

Publisert 16. sep. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 284 ord
Article lead
lead
STØRST: Volkswagen ID.4 solgte best i Norge i august. Volkswagen-gruppen er også størst i Europa. Foto: Ragnvald Johansen
STØRST: Volkswagen ID.4 solgte best i Norge i august. Volkswagen-gruppen er også størst i Europa. Foto: Ragnvald Johansen

Nybilsalget i EU steg igjen i august, etter 13 strake måneder med nedgang, viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Acea.

Salgsøkningen i forrige var på 4,4 prosent, til 650.305 biler. Dette er imidlertid et mye lavere salg enn nivået før coronapandemien.

Italia hadde en vekst på 9,9 prosent, Spania en økning på 9,1 prosent, Frankrike en vekst på 3,8 prosent, og Tyskland en salgsoppgang på 3,0 prosent.

I juli var det et fall på 10,4 prosent fra 2021-nivåer som allerede var lave på grunn av halvledermangelen.

Hittil i år er det solgt rett under 6 millioner nye biler i unionen, 11,9 prosent færre enn i samme periode i fjor. Blant de største markedene har Italia hatt den største smellen, på 18,4 prosent.

Norge verst i Europa

Det totale salget av nye biler i EU, Storbritannia og Efta-landene, som inkluderer Norge, Island og Sveits, var i august opp 3,4 prosent til 748.961 biler. Hittil i år er det derimot ned 11,8 prosent til drøyt 7,2 millioner biler.

Salget i Norge endte på 12.363 biler i august, ned hele 24,7 prosent fra samme måned i fjor.

Ingen andre land i Europa hadde større salgsnedgang. Nærmest var Romania med 22,3 prosents nedgang og Danmark med 19,5 prosents salgsfall.

Portugal hadde den klart største salgsveksten i august, på 42,4 prosent, etterfulgt av Hellas og Irland.

Alfa Romeo-rally

Volkswagen-gruppen var markedsleder i EU, Efta-landene og Storbritannia med 26,5 prosents andel, en forbedring fra 25,8 prosent på samme tid i fjor.

Stellantis-konsernet er nest størst med en 18,3 prosents markedsandel. Deres Alfa Romeo-merke var også bilmerket med størst salgsvekst i Europa i forrige måned, ifølge Acea-tallene. Alfa Romeo-salget steg 59,3 prosent til 2.252 biler.