<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Ventetiden kan være et halvt år eller mer

Nybilsalget i Norge preges stadig av store utfordringer med produksjon og levering. Hittil i år er salget ned 16 prosent – med Tesla som markedsleder.

Publisert 2. juni 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 322 ord
NESTEN 1.000: 915 eksemplarer av Volkswagen ID.4 ble registrert i mai, ifølge OFV. Ingen nybiler solgte bedre i Norge i forrige måned. Foto: Bloomberg

Salget av nye personbiler i Norge falt i mai med 18 prosent fra samme måned i fjor, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er en noe langsommere nedgang enn i april, da salget falt hele 26 prosent.

Samlet så langt i 2022 er det norske nybilsalget ned 15,6 prosent.

11.537 nye personbiler ble registrert i mai, der nullutslippsbiler utgjorde 73,2 prosent. Totalen hittil i år er økt til 53.604.

OFV påpeker samtidig at drøyt 206.000 bruktbiler har skiftet eier så langt i år. Og antallet eierskifter på elbiler har økt med 48,6 prosent.

– Dit når vi neppe i år

«Det er ingen tegn på at nybilsalget første halvår i 2022 blir som i fjor. Ved utgangen av juni i 2021 var det nesten 84.000 førstegangsregistrerte nye personbiler. Dit når vi neppe i år», sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

«Året har så langt vært preget av store produksjons- og leveringsutfordringer, og ventetiden på ny bil kan ofte være et halvt år eller mer», legger han til.

VW til topps – Volvo ut av pallen

Volkswagen ID.4 var den mest solgte bilmodellen i mai med 915 registreringer. BMW iX var nest mest populære bil med 487 registeringer, med Polestar 2 like bak med 474 registreringer.

Volvo XC40 , salgsvinneren i april i år, er skjøvet ned på en fjerdeplass på OFVs salgsoversikt med 458 registreringer.

Resten av topp ti består av Hyundai Ioniq 5 (368 registreringer), Ford Mustang Mach-E (325), BMW i4 M50 (318), Audi Q4 e-tron (295), Toyota RAV4 (289)  og Audi e-tron (289).

Tesla er så langt i år det største merket på det norske nybilmarkedet med en markedsandel på 10,0 prosent – etter 5.380 salg på årets fem første måneder. Til sammenligning hadde den amerikanske elbilprodusenten 4,9 prosent av markedet i januar–mai 2021.

Volkswagens andel har sunket fra 9,6 til 8,8 prosent, mens BMW har økt fra 7,2 til 7,8 prosent og ligger på en tredjeplass.