<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Regjeringen fjerner momsfritak på elbiler

Regjeringen foreslår å fjerne momsfritaket for alle elbiler fra neste år. Det kommer fram i revidert nasjonalbudsjett, som legges fram i dag. 

Publisert 12. mai 2022
Oppdatert 12. mai 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 535 ord
BLIR DYRERE: Elbilene Tesla Model Y, VW ID.4 og Volvo XC40 er noen av elbilene som rammes av avgiftsendringene. Dette er typiske familiebiler som koster over 500.000 kroner. Foto: Håkon Sæbø

(Saken oppdateres)

Regjeringen foreslår å fjerne momsfritaket for alle elbiler fra neste år, ifølge revidert nasjonalbudsjett som legges fram i dag, erfarer NRK.

For å erstatte momsfritaket vil det heller innføres en tilskuddsordning. Den vil speile et merverdiavgiftsfritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner, heter det i budsjettet.

Dette vil gjøre at normale elbiler ikke vil endre pris, mens dyre elbiler kan få en prisøkning som følge av en normalisering av avgiftsleggingen.

Senterpartiet ville i fjor sommer kreve inn merverdiavgift for nye elbiler som koster mer enn 600.000 kroner. Staten skal kun gi momsfritak for kostnader opp til 600.000 kroner for nye elbiler, mens det skal betales full merverdiavgift for beløp over denne grensen, mener Senterpartiet.

Det er svært gunstig å kjøpe elbil i Norge i dag. Du slipper å betale merverdiavgift. For biler som drikker bensin eller diesel betaler du moms på 25 prosent av innkjøpspris. 

– Det er mye som tyder på at bilbransjen må være forberedt på diskusjoner om innføring av elbilmoms tidligere enn vi hadde trodd, sa Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, til BilNytt.no sommeren 2020. 

Han opererte den gang med en tidsramme på fjerning av momsfritaket 1. januar 2022. Det har ikke blitt realitet, men nå kan det altså se ut til at en viss form for fjerning av fritaket er i emning.

Elbilsalget dominerer

Så langt i år har bilsalget falt med over 15 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Elbilsalget har imidlertid økt voldsomt, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Elbilsalget er opp 27 prosent mens alt annet faller. 

Elbilandelen av nybilsalget i Norge er nå oppe i 80,43 prosent, noe som tydelig viser hva nordmenn vil ha.

BMW er en av bilprodusentene som satser på elektriske modeller. Kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge, Marius Tegneby, er ordknapp om de kommende avgiftene, men skrier i en SMS til Finansavisen:

«Nå venter vi i spenning på hva som legges frem. Vi begynner dessverre å bli vant til overraskelser som slår bena under en viss form for forutsigbarhet».

Stiller seg positiv

Harald Frigstad, konsernsjef i Bertel O. Steen, stiller seg mer positiv til de kommende endringene i avgiftssystemet. Bertel O. Steen importerer blant annet bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroen, DS, Opel og Smart til Norge.

POSITIV: Harald Frigstad, konsernsjef hos Bertel O. Steen Foto: Håkon Sæbø

– Med forbehold om at det som er lekket er riktig, vil jeg si at hvis regjeringen har bestemt seg for å innføre moms eller tilsvarende løsning, så mener vi at det er en god løsning. Det harmoniserer vårt støttesystem med enkelte store land i Europa som også har lignende støttesystem, forteller Frigstad.

Han trekker frem at endringene gjør det enklere for Bertel O. Steens systemer. 

– Det er mye lettere å forholde seg til et slikt avgiftssystem, også for leasing, poengterer konsernsjefen. 

Han er også opptatt av den tiltagende mengden lett brukte elbiler i gråmarkedet, som parallellimporteres.

– Dette vil i stor grad løse problemet med dobbeltsubsidierte bruktbiler fra Europa. 

Frigstad tror beløpet på 500.000 kroner, som NRK refererer til, vil bli forhandlet om. Han mener det er forventet at det blir på 600.000 kroner, ikke 500.000 som det nå kan ligge an til. 

– Det er en rekke avklaringer som må gjøres. Vi kjenner ikke detaljene i dette ennå, men som modell er vi positiv, sier Frigstad.

Nyheter
Bil