<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slo alle rekorder

Møller Mobility Group, som blant annet står for importen av VW og Audi, leverer rekordresultater for 2021.

Publisert 17. feb. 2022
Oppdatert 17. feb. 2022
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 757 ord
LEVERTE PENE TALL: Petter Hellman, konsernsjef i Møller Mobility Group og konserndirektør for finans og strategi, Anna Nord Bjercke Håkon Sæbø

2,5 milliarder kroner. Det er Møller Mobility Groups resultat før skatt i 2021. De kaller seg «Nordens ledende bilkonsern» og kan se tilbake på nok et rekordår der resultatet ble forbedret med hele 54 prosent. 

Det familieeide konsernet driver med import, salg, service og finansiering av Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og Cupra. Selskapet er representert i Norge, Sverige og Baltikum, og har rundt 4.100 ansatte.

Men interessant nok sank antallet importerte biler i 2021, antallet solgte nybiler tangerte 2020 mens antallet bruktbiler sank. Hva skyldes så den kraftige økningen? 

Nordmenn kjøper dyrere

– Med tanke på stabile volumer skulle man tro at vi står på stedet hvil resultatmessig, men det gjør vi ikke, forteller finansdirektør Anna Nord Bjercke. 

Det er bilmodeller som treffer nordmenn, lave renter, pandemi og fravær av avgifter som gjør at Møller Mobility Group leverer de gode resultatene. Men det er også at marginene på både brukte og nye biler er blitt bedre, og at nordmenn kjøper dyrere biler enn før.

– Snittbilen før var en fossil Golf. Nå er den blitt til familiebilen Skoda Enyaq, ID.4 og Audi E-tron som er vesentlig dyrere biler, forklarer Nord Bjercke.

DET NORDMENN VIL HA: Elektriske biler som denne Skoda-en. Håkon Sæbø

Det pekes også på at nordmenn har lagt sin elsk på modellene Møller Mobility Group både importerer og selger: 

– Markedet tok godt imot våre nye elbilmodeller, og vår elbilandel av personbilsalget i Norge nådde 79 prosent registrerte elbiler. Nykommere som VW ID.4, Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq har virkelig slått an og vi er selvsagt svært fornøyde med at vi presterer bedre enn noensinne, sier konsernsjef Petter Hellman i Møller Mobility Group.   

Resultatet er nesten 900 millioner kroner bedre enn forrige rekordresultat i 2020. Omsetningen økte med 9,4 prosent fra 2020 til 2021 og landet på 36,1 milliarder kroner.  

Redde for høy moms

«Innføres elbilmomsen for tidlig, på et nivå som også rammer vanlige norske familier over hele landet, så settes målet om å kun selge elektriske personbiler i 2025 i fare», advarte Harald A. Møller-direktør Ulf Tore Hekneby i fjor. Når debatten om elbilavgifter går, er Møller-konsernet raskt ute med slagkraftige meninger om elbilavgifter, og hvor lave de fortsatt bør være. 

For selv om eierne bak Møller Mobility Group skjenker seg selv et utbytte på 1,4 milliarder kroner, i tillegg til milliarden de hentet ut i fjor, ser konsernsjefen ingen grunn til å gå tilbake på ønsket om at avgiftsinnslaget bør komme på 800.000 kroner, ikke 600.000 kroner slik det er foreslått. 

– Vi støtter at særfordelene blir mindre over tid, men frykter at om vi fjerner dem for tidlig så lykkes vi ikke med politikernes ambisjon om å kun selge utslippsfritt, sier Hellman.

– Er dere ikke bekymret for å fremstå som litt grådige? 

– Jeg vil ikke si vi er det. Vi bruker dette for å investere for fremtiden og digitaliseringsprogrammet vårt. Vi må forbereder oss på at konsolideringen i bransjen kommer til å fortsette, sier konsernsjefen.

At bransjen er i endring, er det samtidig liten tvil om. Mot slutten av 2020 slo bomben ned for bilgiganten Bilia, som fikk beskjed om at Volvo sier opp avtalen med forhandlerkjempen. Dette skal ha kommet overraskende på Bilia, som er Nordens største bilforhandler. 

– Er dere bekymret for at VW-ledelsen ser deres svært gode resultater, og tenker at de ønsker en større del selv?

– Vi har et nært og godt samarbeid med VW-gruppen. Det vi er opptatt av er å investere i fremtiden, anleggene våre og vi tar i tillegg store investering i digitalisering. Hvis vi ikke hadde investert og vært offensive, hadde det sett annerledes ut, sier Hellman.

På spørsmål om det er snakk om at VW-konsernet vurderer å omorganisere sine avtaler med den private importøren, er Hellman tydelig:

–Det er ingen endringer slik det er nå.

Opptatt av bærekraft

Samtidig som Møller Mobility Group hover inn penger på skade og lakk, verkstedtjenester, bilutleie, svenske Porsche-forhandlere og å selge person- og varebiler, er de etter sigende også svært opptatt av bærekraft.

– Gode resultater gjør oss i stand til å fortsette å investere for fremtiden, og 2021 markerte et taktskifte for vårt bærekraftarbeid. Vi leverte som første i vår bransje et komplett klimaregnskap og vi er i gang med en rekke utslippsreduserende tiltak som vil ta konsernet under 1,5 graders målet i 2027, sier Hellman.

Han trekker frem at Møller Mobility Group på slutten av fjoråret signerte den såkalte  Grønnvaskingsplakaten, som første representant for bransjen.

– Vi er i god posisjon til å innfri politikernes ønske om 100 prosent elektrisk nybilsalg fra 2025.  Kultur- og kompetansebyggende tiltak for våre medarbeidere skal også gjøre oss enda bedre i stand til å møte fremtidens mobilitetsbehov, forklarer Hellman.