<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
lead
lead
FULL AKTIVITET: Fra det UECC-eide skipet «Auto Achieve» ruller bilene inn i Drammen Havn. Foto: Michael Groth

Her ruller ruller elbilene i land: – Vi har aldri hatt mer å gjøre

Leveringen av nye biler har så langt gått tregt, men nå er trenden i ferd med å snu. Rederiet UECC, som er den største aktøren på bilfrakt i Norge, tror på store volumer frem mot jul.

Publisert 14. okt. 2022
Lesetid: 1 minutt

Drammen havn: – Det ligger an til å komme veldig mange biler før jul. 

Bjørn Svenningsen er salgs- og markedsdirektør i rederiet UECC, som er den største aktøren på bilfrakt i Norge. Han regner med at de alene kommer til å levere minst 2.000 biler til Drammen havn to ganger i uken frem mot jul. I tillegg kommer de andre aktørene som frakter biler til Norge, og derfor tror Svenningsen at det vil rulle inn over 40.000 biler frem mot årsskifte. 

Forutsetningen er at bilprodusentene klarer å levere det volumet de lover.

TROR PÅ STORT VOLUM: Bjørn Svenningsen, salgs- og markedsdirektør i rederiet UECC tror det kommer mange biler til Norge frem mot jul. Foto: Michael Groth

Store forsinkelser

Krig, delemangel og pandemi har ført til store forsinkelser i bilindustrien, og det er mange nordmenn som venter spent på sin nye elbil. Med de foreslåtte bilavgiftene som etter alt å dømme inntreffer 1. januar, er det mange penger å spare på å få bilene i land før den tid. 

Tesla Model Y, BMW i4, VW ID.4 GTX og Skoda Enyaq iV er bare noen av elbilmodellene nordmenn har ventet lenge på. 

– Vi har aldri hatt mer tonnasje enn det vi har nå, forteller Svenningsen. 

Se videoen øverst i saken, hvor Finansavisen er med om bord i det helt nye batterihybridskipet «Auto Achieve» som driftes med flytende naturgass (LNG).