<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
KJØREGLAD: Polestar 3 blir ikke den raskeste elektriske SUV-en rett frem, men avansert firehjulstrekk og understell skal gjøre den morsom å kjøre. Foto: Stefan Isaksson

Polestar 3 får heftige ytelser

Polestars nye SUV får verdenspremiere 12. oktober, men allerede nå vet vi litt mer om ytelser og andre egenskaper.

Publisert 28. sep. 2022
Lesetid: 2 minutter
AVANSERT: Mye av teknikken i kommende Polestar-modeller baserer seg på konseptblien Polestar Precept Thomas Ingenlath presenterte i fjor.. Foto: Polestar
UTSOLGT: Da kundene i august kunne bestille sportsbilen Polestar 6 for levering i 2026, ble de første 500 «LA Concept Edition» bilene utsolgt på en uke. Foto: Polestar
SUKSESS: Med den suksessen Polestar har hatt med sin sedan Polestar 2 i Norge, blir trolig SUV-en Polestar 3 også en suksess i Norge. Foto: Stefan Isaksson

I forkant av verdenspremieren på den nye Polestar 3 SUV onsdag 12. oktober, røper den kinesiskeide og svenske bilprodusenten at bilen får 517 hestekrefter og hele 910 Nm i dreiemoment. Det betyr trolig en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på ned mot fire sekunder.

 Bilen skal bygges i USA og Kina på samme plattform som den kommende elektriske Volvo XC90, men får kun to seterader mot Volvos tre.

Polestar 3 er en kraftig, designdrevet elektrisk SUV med høy ytelse, som appellerer til sansene med en tydelig silhuett og utmerket kjøredynamikk. Den er bygget på en ny helelektrisk teknologibase, utviklet og delt med Volvo Cars, og inneholder det siste innenfor høyteknologiske komponenter. Dette inkluderer en sentralprosessor fra NVIDIA, en lang liste med avanserte sikkerhetssystemer fra Volvo Cars, samt andre komponenter fra ledende leverandører som Zenseact, Luminar og Smart Eye.

«Vi har spurt oss selv: «Hvordan skal en moderne SUV se ut?» Polestar 3 definerer SUVen for den elektriske tidsalderen, og i utformingen tok vi for oss noen av arketypens grunnleggende egenskaper: proporsjoner, holdning og aerodynamikk», sier Thomas Ingenlath, Polestar CEO.

Ytelse er helt avgjørende for Polestar og går dypere enn bare rettlinjet akselerasjon. Ved lansering vil alle versjoner ha en bakforspent dobbelmotordrivlinje med elektrisk dreiemomentvektorering via et dobbelclutchsystem på den bakre elektriske motoren. Dette møtes av et adaptivt to-kammer luftfjæringssystem og aktive dempere som standard, som lar Polestar 3 veksle mellom komfort og fast fjæringsdynamikk, og justerer demperne for å passe veiforholdene en gang hvert annet millisekund (500 Hz).

Thomas Ingenlath fortsetter: «Det er denne umiddelbare evnen til å forvandle seg fra en komfortabel cruiser til en skarp, smidig bil med høy ytelse på mindre enn et øyeblikk som gjør Polestar 3 spesiell som en elektrisk SUV. Den drar også fordel av et lavt tyngdepunkt og bred sporvidde for ultimat stabilitet, og en spennende følelse bak rattet.»

Den valgfrie Performance-pakken gir maksimal effekt på 380 kW og 910 Nm, sammen med Polestar Engineered chassistuning for de aktive demperne og luftfjæringen. Polestars signatur Swedish Gold-detaljer er også lagt til, inkludert ventilhetter, sikkerhetsbelter og en laseretset innvendig lyslist.

Polestar CEO, Thomas Ingenlath, og Polestar Head of Design Maximillian Missoni, vil lede lanseringseventet som vil finne sted 19:00 CEST 12 oktober. Li